Hur gör man ?
Hej alla
Har en 14 årig dotter som haft problem med vissa tjejer sen 5 klass. Skolan säger att de tagit tag i problemet, men det fortsätter än. Mycket skitsnack och lögner rörande min dotter, blir kallad både hora och narkoman. Hon har sedan 2 år tillbaka gått på medicin då vi fick konstaterat att hon har ett hjärtfel och riskerar att få en infarkt om inget görs. Detta har vi förklarat för skolan, men inget händer. Skitsnacket och terrandet fortsätter. Detta har gjort att hon tröttnat på skolan. Hon är en annars glad och mjuk tjej, men detta har gjort henne hård och nonchalant.
Har haft många och även hård samtal med skolan men känner att vi/hon inte får den responsen som hon förtjänar. Vet inte var vi ska vända oss mer nu… Hjälp…
Jag vet inte, favoritkatten. Fortsätt att ligga på skolan. Men för hennes egen skull tror jag att ni bör försöka hjälpa henne att lära sig att vara hård och nonchalant på rätt ställe. Att skaffa sig sköldar mot verkligheten, men inte använda dem för att stänga ut fel saker, saker man vill ha kvar egentligen. Hoppas du förstår vad jag menar …

Stackarn =( Tonårstjejer kan vara bland det elakaste som finns. Jag vet, jag är en! När jag gick på högstadiet höll ett gäng alltid på att hacka på någon, de bytte person lite nu och då. Våran skola verkade inte heller kunna göra något. Har du provat att prata med tjejerna? Fast det blir kanske bara värre då. Kan man inte polisanmäla dem? Mobbing kan ju polisanmälas. Man kan även ta upp problemet med komunen, de kanske kan få tjejerna förflyttade till en annan skola. Det kanske inte löser problemen men jag vet faktiskt inte vad man kan göra. Jag håller med föregående talare om att hon måste lära sig att vara nonchalant på rätt ställe. Och högstadiet är en helvetisk tid, men den passerar som tur är. Om man orkar så måste man bita ihop och sikta mot gymnasiet där allt brukar bli bättre.
Nu menar jag inte att hon på något sätt blir rätt behandlad. Jag tycker att det är helt fel av skolan att inte göra något! Det borde gå att göra något. Noll tolerans emot mobbing ska det vara. De som mobbar borde stängas av. Ibland undrar jag om inte lärarna själva är rädda för dessa elever.
Håller med Gronstedt, sedan vad gäller skolan… Har man pratat med barnenes föräldrar så de vet om detta? Ni har pratat med ledningen antar jag med och inget har förbättrats. Då hade jag gjort så att jag hade ringt till verksamhetschefen och ordföranden i barn o ungdomsnämnden. Verksamhetschefen är chef över rektorerna och verksamheten. Jag har gått den vägen själv nämligen. Där förklarar du problemet och säger att ni påtalat detta tidigare med berörd personal men ingen bättring har skett. Jag tycker det verkar som att din dotter bara mår sämre av detta nu. Om du känner att det blir ohållbart så kan du behålla henne hemma. Det får inte vara så att skolan inte bryr sig om detta. Det är deras plikt i dag att agera. Reder de inte ut det ska de kalla in hjälp. Det vet de om.
Vh lenaB
Har pratat med skolan om att ta in alla tjejerna och reda upp det tillsammans men det ville de absolut inte höra talas om, så kan man ju inte göra.
Vi har haft de här 4 tjejerna uppe på EVK-samtal varje gång vi haft möte. Sagt uttalat vem som gör vad, inget händer. Sist så blev min dotter så förbannad så polis tillkallades, Vad händer jo; Hon blir avstängd för att rektorn ansåg att hon var farlig. Min dotter ville få slut på skitsnacket, men rektorn håller de andra tjejerna om ryggen. Det stora som jag reagerar på är att ingen lyssnar när vi berätta r att rektorn tagit tag i min dotter, skrikit åt henne och handgripligen asat ut henne. Jag blir sååå förbannad…. Denna rektorn har hållit på likadant sen min nu 18 åring gick på samma skola.
Har skrivit till Skolverket, men inte hört något ännu. Det är 1½ månad sen, varför tar det sån tid….
Socialen är tillkallad, av oss, men skolan skjuter bara det åt sidan och säger att de ska ta tag i det. Inget händer.
#3 Ska prata med verksamhetschefen och se vad han kan göra, för detta är ohållbart. Min dotter har inga betyg, hon vill men orkar inte mer skit nu, som hon själv säger. Hennes kompisar är hennes allt, de stöttar henne så mycke de kan, precis som vi men jag känner att det inte räcker till. Vi kan inte få riktig kontakt med henne mer. 
Förstår henne och er frustration. Det verkar som ni gjort det man ska och då får man ta skolverket till hjälp. Det är så tragiskt detta. Det är många som har det riktigt svårt i dag i skolan. Det är ofta man läser om sånt här nu i tidningarna.
Vh LenaB
Det finns en väg till… Arbetsmiljöverket.
Vh LenaB
Hej igen =)
#6 Arbetsmiljöverket ? Hur menar du då?
Tackar för svar och uppmuntran, det behövs och det gör den här sajten med… Ha en underbar kväll alla…
Kram
Jo, det är ju elevernas arbetsmiljö det handlar om med. Likväl som lärarnas. Eleverna har rätt till en acceptabel arbetsmiljö. Jag hörde en intervju om just detta på radion för bara några dagar sedan. Ring och kontrollera hur det förhåller sig. Det kan ju vara en väg att gå.
Vh LenaB

Förstår precis hur du har det.
Jag har inga direkta råd att ge då jag sitter i samma situation själv som mamma. Mer än att stå på dig.
Om de är elaka, behåll ditt barn hemma. Kräv hemma undervisning.
Gör en polisanmälan på komunen. det går faktiskt. De är skyldiga att se till att din dotter får en bra skolgång.
Tänker på er och sänder en varm tanke till din dotter och er andra.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Favoritkatten: Jag var i kontakt med en jurist på Skolverket i dag. Det finns hjälp att få där. Skicka ett mail till BEO och förklara läget.
Vh LenaB
Har du gått ut med att hon har ett hjärtfel? för klassen är nästan som en andra familj, och dom gillar inte hemligheter..