Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettoff-topic
Läst 731 ggr
[LenaB]
0

Fyrverkerier.

Hur mycket lägger ni på fyrverkerier i år? Jag vet faktiskt inte hur mycket vi lägger men runt 700-800 tror jag. Har en känsla av att det var mycket dyrare förr om åren?!

Ijin
0

vet inte.. känns som om dom sjunker i pris:P

AnneN
0

kanske 200kr eller nått sånt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ijin
0

Blä brände jag på smällare.. va mycket roligare förr, men smällare som verkligen Small..

LillMalin
0

Tycker det är så fruktansvärt onödigt att köpa raketer…det är bara pengar som blåser upp i luften och sen borta, tycker det kan gå till mycket annat, varför inte ge pengarna till Sos - barnbyar? (min åsikt!!!) vi köper heller tomtebloss till alla barnen. :)

Ijin
0

… Varför dricker man Öl, eller kör bil? eller kanske äter godis?

LillMalin
0

har jag sagt att jag annvänder pengar till öl eller ? eller kör bil? har nget kör kort, och godis äter jag inte så ofta heller..Men det a¨r fortfarande onödigt.

Ijin
0

Blä.. massor med saker är onödiga i livet, jag själv gillar när det smäller, fråga mig inte varför det måste vara någon ond sida i mig:p Alla prioriterar saker annourlunda i världen, för man lever trots allt bara 1 gång, och dom civilationer som SOS barnbyar stöder måste mogna själva.. Dom har 100 ggr så bra förutsättningar som oss västerlänningar, och ändå så är deras länder i kaos, Deras folk måste hjälpa dom själva, inte bara ta hjälp från andra. Obs. jag skickar pengar till SOS barnbyar, jag är en fadder. Men jag tycker inte att vi ska avstå från saker som är roliga bara för att hjälpa folk som inte kan hjälpa sig själva, om dom ens vill det! Om du vill ge dina pengar till SOS barnbyar, som själva tar säker 30% och sen bygger ett hus åt en familj i Afrika, så visst! jag själv ger min fina bit av det, och dom har det bra då, dom lär festa och ha sig på nyår dom med. På något sätt, och deras! Det kunde dom göra Lååångt innan vi västerlänningar kom ditt.

[LenaB]
0

Jag har lite blandade åsikter vad gäller fyrverkerier, men visst är det vackert!!Glad Sedan kan jag tycka att det är mycket pengar som bara går upp i rök och att det inte varar mer än några sekunder. Men men, det är en gång om året och festligt är det (tycker jag)Glad!

Vh LenaB

Gronstedt
0

Håller med om att fyrverkerier är onödiga, mest för att jag inte håller med om deras ursprungliga syfte att jaga bort häxor och oknytt, så jag har aldrig lagt ett öre på sådant. De är snygga att se på, men jag skulle för alla djurs skull önska att det samlades på nyårsnatten, valborg etcetera. Då kunde man stänga in eller på annat sätt skydda djuren när man visste att det var dags. Nu smäller det dag och natt i flera veckor, och det blir ganska jobbigt för djuren.

Angående att vissa länder måste mogna själva och har så bra förutsättningar, så kan nog det vara sant. Tyvärr har de inte fått möjligheten, eftersom vår vackra västerländska civilisation har hållit så många av dem som dominions eller kolonier i århundraden och exploaterat deras folk och naturresurser. Det är inte särskilt snyggt att först köra ett land i botten och sedan åka hem och peka finger åt att de dumma infödingaran inte kan reda sig själva!

Förresten dricker jag öl och kör bil. Bilkörning kan jag hålla med om att man bör undvika om det går, men varför kalla öl onödigt?

Ijin
0

Öl är precis lika onödigt som fyverkerier, Om inte värre på många sätt. Men detta var inte riktat till dig, gronstedt. Och jag tror dom flesta skickar up fyverkerier för att det är fint, och inte för att skrämma bort häxor.

Gronstedt
0

Jag vet, det var ursprunget jag talade om.

Jag förstår att du tycker att öl är onödigt, jag undrade varför.

Ijin
0

Öl är alkohol. All alkohol är onödig.

Fiffilura
0

Inte ett endaste öre!!

Däremot har jag fått lägga pengar på lugnande till mina hästar i år för de mår så himla dåligt över detta smällande och alla färger. Detta TROTS att jag tar in dem, har lyset tänt, radion på, bomull i öronen och täcker för vissa fönster. Vi bor dessutom på landet ca 3 km. från samhället, men bor på en höjd med utsikt över en gammal myr så vi ser hela samhällets fyrverkerier. Två av hästarna går och går runt i boxen, svettas och bajsar lösare och lösare ju senare det blir på kvällen. Hunden och fåren tar det lite lugnare.

Behövre jag förtydliga vad jag tycker om fyrverkerier och smällare?? Därtill är det både dyrt och inte speciellt miljövänligt!!Ledsen

SusanneStromstedt
0

Vi köper inte fyrverkeri.Våra djur blir rädda så vi låter hellre bli och ser det på tv istället…

Ijin
0

#13 det har ingen inverkan på miljön alls om man jämför med annat, och fan, vi människor döda typ alla djur ändå, så vad spelar det för någon roll?

LillMalin
0

Har man djur som är rädda för fyrvärkerier, då köper man inte raketer (dom flesta gör inte det)

Ijin
0

sant, nu ska jag inte säga emot att jag inte känner sympati för djuren, men en gång om året ska man fan få ha roligt..

LillMalin
0

Ja, det är sant , men varför inte hitta på annat året runt i stället ?

Ijin
0

Som..?

Pia64
0

Vi köper inga!!! Har inte gjort på många år. Här har vi ett stort fyrverkeri vid tolvslaget…jättevackert!

Gronstedt
0

12#. Jag har förstått att du tycker det, jag undrar fortfarande varför.

#15: Bara för att vi bär oss åt som svin annars också är det OK att svina lite mer på nyår? Där håller jag inte med. Det är som att säga att det är helt OK att mörda godtyckligt, för det är ju ändå så många människor som dör i krig.

Angående djur: Som sagt, om smällandet verkligen var begränsat till nyår, så skulle det vara lättare att skydda djuren. Nu kan det ju braka loss när som helst mellan Lucia och trettonhelgen, beroende på om folk inte kan hålla sig eller var för fulla för att gå loss på nyårsnatten. Men det är hemskt att se hur rädda djuren kan bli, inte bara för att rumsrenheten kanske inte funkar, utan för att de faktiskt kan stressas ihjäl eller bli så rädda att de skadar sig i panik. Det gäller inte bara hästar, utan kor, katter, hundar, fåglar, får, marsvin …

Ijin
0

Gronstedt, om du tycker att DU beteer dig som svin, för jag gör det inte. Därför tänker jag inte bli klassad som det heller. Och visst fan förtjänar många människor att dö? Först kallar du människor svin, sen så säger du att alla människor ska få leva? Den logiken går inte ihop.

Gronstedt
0

#22: Jag skrev att människor bär sig åt som svin, inte är svin, vilket i och för sig får erkännas vara ett oberättigat påhopp på svinen.

Att jag liknar ditt uttalande "och fan, vi människor döda typ alla djur ändå, så vad spelar det för någon roll" vid hypotesen att mord skulle berättigas av att människor dör i krig har inget att göra med något uttalande om att alla människor har rätt att leva. Mina åsikter i den frågan har jag ännu inte berört.

Och om människor förtjänar att dö: Vem ska bestämma vilka människor som förtjänar att dö? Och vem ska bestämma vilka som ska dö? Och vem ska verkställa besluten?

Fiffilura
0

#15. Men bara för att vi dödar djur så ska man inte ta någon hänsyn till dem då, då kan vi behandla dem hur vi vill? Vi människor ska ju oxå dö förr eller senare, så då behöver vi inte ta hänsyn till varandra eller värna om varandra i så fall? Ser man det så är ju denna sajten helt onödig, vi ska ju ändå dö…..

Ijin
0

#24 Precis!

#23 … Och det jag skrev kanske var menat som "lite" ironiskt?
Men man tolkar ju saker som man vill. Och vem som bestämmer vem av vilka människor som dör spelar ingen roll. Många har ju avrättningar nuförtiden, och det är väl bra. Istället för att man slösar skatte pengar på dom.

YvonneW
0

Jag tycker att fyrverkerier är otroligt vackert att se på. Men sådana pjäser skall användas på ett ansvarsfullt sätt. Det jag såg på tv, att omogna ungdomar kastade raketer lite hur som helst och var som helst så att bilar tog eld och raketer flög in genom fönstren till hus är inte ansvarsfullt. Dessutom måste man ta hänsyn till att djur faktiskt blir rädda för dylika mänskliga upptåg. Med tanke på att många inte kan handha raketer och smällare på ett ansvarsfullt sätt skulle min önskan vara att alla pyrotekniska prylar endast såldes till festarrangörer. Licens borde införas.

Ijin
0

Licens finns, 18 år kallas det.. dom som kastar runt o har sig är inte 18.

En av våra största raketer exploderade på marken.

LillMalin
0

Jodu! det finns 18 åringar utan vett i huvudet, spec. när det gäller killar, kolla på 18 åriga killar som har körkort? dom kör som galningar!!

Ijin
0

Så sant.. men det är ju så att det är rätt kul och köra, Åk till egypten och kolla på deras körning:p

YvonneW
0

#27 Jag tror inte att det är åldern som avgör om man är ansvarsfull eller inte. Det är därför jag menar licens för dem som ordnar offentliga tillställningar enbart.

Det finns folk i hög samhällsställning och med respektabla yrken som blir vettlösa när dom dricker sig fulla. Och så skall dom ut och smälla av raketer i fyllan och villan.

Ijin
0

#30 då finns det ett annant element som tar ut sin rätt, Vårdlösheten=) se alla dom som spränger sig själva=)

YvonneW
0

#31 Precis! Där ser man hur det kan spåra ur.

Sosso
0

Vi köpte för 400 kr detta år.

Ijin
0

#32 Det är rätt åt dom