Mobbing av praktikant ! "långt"
Hej !
Ska berätta lite om en ung kille jag känner väl. Han är 21 år och går mediproduktionsutbildning "högskolan". En enormt trevlig kille med mycket goda referenser från sina praktikplatser och arbeten + mycket omtyckt från både skola och privatliv.
I november 2007 gick han ut på praktik för en sista gång, innan han går ut skolan nu i vår. Han hamnade på "lets dance" och fick till en början roliga uppgifter. Efter någon vecka så skulle han bli lokalanvarig "där dansarna tränar", han såg fram mot uppgiften. Men ack ! Hans uppgifter blev följande : Städa toaletter, inskaffa dryck, frukt till dansarna, rensa avlopp, byta byta bapperspåsar, städa mm. Ja nu drar jag en lång historia kort, följande blev att han till slut ifrågasatte uppgifterna han fick, eftersom det inte hade med media att göra. Han fick inga direkta svar, utan det var bara att slita på. Efter ett par veckor så fick han vinterkräksjukan och blev hemma i ett par dagar. Då ringde projektledare upp honom och talade om att han måste sluta sin praktik omgående. Han blev helt chockad, och frågade VARFÖR ? Han fick till svar " Du har en dålig attityd". ?? Han ringde då upp sin närmaste kollega som inte hade hört någonting om detta. Ja det hela slutade iaf med att han fick sparken pga att han INTE HADE KÖRKORT. Hela denna behandling han fått stått ut med kommer från en enda person, som från början visade att hon inte tyckte om honom. Ja såhär kan det se ut. Jag klandrar inte tv 4, jag vet att det är bolaget "jarowskij" som gör programmen för tv 4. Men jag kommer att kontakta tv 4, för dom bör veta vad som sker bakom kulisserna, till detta glamorösa tv program som "lets dance".
Slutligen ! Dom visste att han inte hade körkort, han hade varit på intejuv hos dom. Men han dög inte då han inte vill göra dersa "skitjobb", så då sparkade man honom, helt utan anledning…Om han hade varit en person som inte skötte sig, ja då ger man väl en varning först ?
Eva
Hej Eva! Intressant läsning. Oerhört tragiskt detta. Vet inte om han kan vända sig till något ställe så han får upprättelse. Tänker nåt i stil med facket… Stöt gärna på TV4 och informera dem hur detta har gått till. Kan säkert vara bra för dem att veta med tänker jag. Hur är det nu för honom? Blev det en ny plats?
Vh LenaB

Det var dåligt gjort av dom 
Att det var så jäkligt bakom kulisserna hade jag inte en aning om….Löjligt att ge honom sparken för dålig attityd när det var körkortet det berodde på *asg* Vilka idioter dom måste vara!Projektledaren ju gjort bort sig totalt!
Klart man ska ha en varning först!Det gäller ju en praktikplats och praktikplatser är det inga erfarna som har…
# 1
Hej ! Nej som praktikant så har man inte så mkt skydd tyvärr. Ja han ska till ett annat bolag nu, med hopp om att det blir bättre. Men hans självkänsla rasade såklart…tänk att en enda person kan förstöra så mycket, en normalt glad kille med både humor och stor arbetsvilja…fy 17
# 2 Ja en varning ger man alltid innan man ber någon sluta.
Det förstår jag att han blev förstörd av detta. Så som denne gjorde kan bara inte vara ok. Tycker det ska komma fram på något vis…
# 4
Ja något är på G, men kan inte gå in närmare på det just nu..
Kan tillägga att skolan han går på har avslutat allt samarbete med jarowskij, ingen elev ska behöva bli utsatt för följande igen. Bra gjort av skolan…..
Mycket bra! 
Det är trotts allt så att om man är praktikant så jobbar man, då ska man fan ha respektabel arbetsplats.
Tyvärr så har man sett ett flertal praktikanter som får göra skitjobbet på sin plats. Visserligen så beror det mycket på ålder vad de får göra. Tänker på säkerhet och så. Det ska ju ge praktikanten något också i form av inblick i arbetet.
jag jobbade på en datorbutik förut, det va ju okej, men dom slavade en som faan..
Jag skulle nog höra med facket om de kan göra något om han är med i något fack.