Våldet i samhället.
Våldet ökar stadigt i vårt land. Ökningen är stor bland unga med verkar det som. När man lyssnar på tonåringarna i omgivningen så är många av de minderåriga som begår brott ute i samhället mobbare i skolan. Vet ett gäng på min sons skola som har varit besvärliga i skolan. I sommras misshandlade de en kille svårt på en fest. Det kom senare fram att dessa killar röjer runt på stan och slåss och trakasserar. En av dem fick straff i form av nån ungdomsskola. Kom ut efter bara några veckor och var på det igen. När skolan startade så var han igång där med.
Man undrar ju vart det är på väg. Framför allt….var är föräldrarna i allt detta?? Jag förstår att det är besvärligt med tonåringar ibland men det är ju ändå vårt ansvar som föräldrar, att uppfostra barnen på ett ansvarsfullt sätt.
Lena

Jag tycker att det är så hemskt!
I våra tidningar debbatteras det om ifall detta beror på att unga har tråkigt så man dra igång några kvällsaktiviteter..
Men, slåss man när man har tråkigt så har något gått riktigt fel redan. Då har kommunen större problem än att vi måste bygga en till fritidsgård..
Igår funderade jag på varför dessa unga är ute den tiden på kvällen då bråtten ofta begås. Igår kl 23.30 ungefär så var 11-12 åringarna här ute och pratade och spelade musik med sina mobiler. Ska inte de sova? de har väl inte lov nu??
Helt rätt! Jag har en son på 15. Han ska vara inne 22 under veckorna. 23 på helgen men det är förhandlingsbart om det är något speciellt. Jag tycker ju inte det finns någon anledning att vara ute på byn efter 21 egentligen men absolut inte efter 22. Men jag vet att det är många som inte har nån tid alls. Det är även barn i 12års åldern. Vad får barnen för signaler egentligen…?! Även om barnen inte gör något så kan de bli indragna i nåt av andra. Grupptrycket är enormt starkt.
Lena.

Jag hade också tider jag skulle vara hemma när jag bodde med mamma, tror det avr 22 när jag var 15 innan var det mycket tidigare.
Och om de inte blir indragna i något så kan de bli utsatta för något.
Precis. Jag måste säga att är de försenade in nån gång med en halvtimme så börjar man bli orolig. Tänk om nåt hänt??!! Kommer ihåg en gång när mellangrabben hade varit hemma och sagt att han sticker ut igen och vi hörde det inte. Timmarna gick och jag och den store grabben blev riktigt oroliga. Vi började ringa runt till alla upptänkliga personer. Möjliga och omöjliga. Han syntes inte till nånstan. Lärare var ute, ja halva byn var med i letandet.
När kl blev 21 så sa jag , nu ringer jag polisen för nåt har hänt. Tog tel och skulle ringa. Då kommer han gåendes i sakta mak sjungandes. Hej!
Man fick ju hejda sig för att inte få hjärnsläpp, men så rädd jag var och så lättad jag blev när han kom. Han hade varit hemma och sagt att han sticker ut igen men vi hade varit på baksidan troligtvis och inte hört honom. Han förvissade sig inte om att vi hörde heller. Efter det så kommer han in och letar upp nån av oss.
Men detta slutade ju lyckligt. Tänk de fall som inte gör det.

jag tror att våldet beror på att föräldrarna inte engagerar sig tillräckligt i sina barn. de blir inte uppfostrade. jag var tvungen att vara hemma viss tid och fick inte göra vissa grejer men jag mår inte dåligt av det. barn mår bra av att ha regler. det visar att föräldrarna bryr sig.
om föräldrarna inte har tid så vill ju ungarna få uppmärksamhet någon annanstans ifrån , då gör de dumma grejer.
som andra skrivit, vad har barnet ute att göra kl 11 ??
lär ungarna respekt så kommer våldet upphöra tror jag =)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Mona22: Det ligger mycket i det du skriver…
Vh LenaB
Här i Halmstad har vi fått ett uppsving av våldsamheter den senaste tiden. Man läser om skottlossningar, våldtäkter, misshandel osv. Det finns i tidningen varje dag nu. Det senaste var i går. Några hade placerat ut en sprängladdning i ett bostadsområde. Nu är den omhändertagen av polisen. Man undrar vad det är som händer med vår stad! Tur att man bor en bit utanför. De som bor i detta område känner att de inte vågar gå ut i samma utsträckning som tidigare. Fy så hemskt.
Vh LenaB
Jag jobbar med denna typen av ungdomar. Det finns många olika förklaringar till varför de beter sig som de gör. Tyvärr är det oftast miljön som avgör. Bor man i ett "oroligt" område dras man in i den typen av aktiviteter vare sig man vill eller ej. Såg ni programmet på Tv2 i lördags om värstingar? Där fick man en bra inblick i hur det är idag bland ungdomar som bor i sådana områden.
Såg bara bitvis av programmet. Det är ju säkert på det viset att miljön har stor btydelse. I detta område är det rörigt och stökigt i vanliga fall och nu har det ökat markant.
Vh LenaB

Jag är ju inte direkt en av dessa som driver runt på stan och slår ner folk..
Men tror också det beror mycket på att föräldrar helt enkelt inte ger barn tillräckligt med uppmärksamhet. Jag kan komma hem och må skitdåligt, låsa in mig på mitt rum, matvägra eller försöka ta självmord.
Ingen märker något.
Pappa jobbar utomlands mestadels, mamma åker hemifrån ca 14.30 och kommer hem 21.30 , vilket resulterar till att jag oftast sover eller inet är hemma när hon kommer.
Känns som att de inte ens skulle märka ifall jag dog..

#10 kan du inte försöka tala om för dina föräldrar hur du känner?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!