Lagar som gäller i skolan
Jag har inte varit medlem här så länge så jag har nog missat många gamla trådar, så vet inte om detta redan tagits upp.
Men eftersom jag läst juridik i skolan så tänkte jag dela med mig av vad lagboken säger gällande regler i skolor.
Arbetsmiljölagen: Arbetsmiljölagen är en ganska stor och okonkret lag. Hela arbetsmiljölagen gäller inte skolan, utan bara kapitel 2-4 och 7-9. Sedan gäller även §1 och 3 i kapitel 5 och §17 och 18 i kapitel 6.
Det som är det viktigast i lagen är det som står i kapitel 6 §17 och 18. Där står det att det från och med årskurs 7 ska finnas elevskyddsombud, att dessa ska väljas av eleverna, att de har rätt till utbildning och att de ska få den ledighet som krävs för uppdraget.
När elevskyddsombuden väl har blivit framröstade så är det kapitel 3 som är mest intressant för elevskyddsombud. Det handlar om hur man ska samverka kring arbetsmiljö och framförallt vem som har ansvar för vad.
Arbetsmiljöförordningen: Arbetsmiljöförordningen är en konkritisering av arbetsmiljölagen, vilket betyder att där står saker lite tydligare och är lite mer strikt reglerade. Där står det bland annat hur många elevskyddsombud som ska finnas. Från årskurs 7 och uppåt ska det, som sagt, finnas två per årskurs och på gymnasiet ska det finnas två per program.
Lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever: Lagen handlar om hur skolorna ska arbeta förebyggande mot diskriminering och annan kränkande behandling och vad som händer om skolan inte följer lagen. Lagen innehåller följande delar:
- Definition av diskriminering och på vilka grunder man kan bli diskriminerad. Enligt lagen kan man bli diskriminerad på grund av kön, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder.
- Det finns även något som i lagen kallas för "annan kränkande behandling". Det är om någon blir kränkt på grund av något som inte har med diskrimineringsgrunderna att göra, till exempel om jag bli mobbad på grund av att jag har glasögon eller för att jag snubblade i trappan när jag gick i femman.
- Det står att skolan måste ha en likabehandlingsplan. Denna plan ska vara ett dokument som man går igenom och uppdaterar minst en gång per år. I planen ska det stå beskivet hur man ska jobba förebyggande mot diskriminering och annan kränkande behandling och vad man ska göra om någon skulle bli kränkt. Detta är en plan som eleverna abslout kan vara med och arbeta fram.
- Om det nu skulle vara så att någon ändå bli mobbad kan man anmäla sin skola. Då kan fallet eventuellt bli prövat juridiskt, alltså blir det en rättegång. Då ska först du som elev visa på omständigheter att du blivit kränkt och sedan är det upp till skolan att bevisa att de gjort allt de kan för att ha hindrat den kränkningen. Om det inte lyckas med det kan de dömmas till att betala skadestånd till dig som elev.
Skolans läroplan: I läroplanerna står skolans grundvärderingar. Alltså de värderingar som hela utbildningen ska bygga på, att alla har lika värde m.m. Många kanske inte tror att detta har något med elevskyddsombudens arbete att göra men det finns många elevskyddsombud som arbetar med psykosocial arbetsmiljö och då är läroplanerna ett väldigt bra verktyg. Framförallt kan det vara mycket intressant läsning för alla som arbetar med skoldemokrati eftersom läroplanerna är väldigt bra men följs tyvärr inte så jättebra på alla skolor. Observera att läroplanen inte står skriven i lagboken.
Som jag nämnde så är arbetsmiljölagen en ganska stor och okonkret lag. Men det betyder inte att det inte finns några regler, snarare tvärtom, det finns väldigt många regler kring arbetsmiljön i skolorna. Det finns regler för hur toaletterna ska se ut, hur dataarbetsplatserna ska vara osv. Vissa av de saker som står skrivna är bara råd medan vissa är faktiskt regler. Mer information kring dessa hittar ni på www.av.se där alla dessa råd och föreskrifter finns. De ligger under rubriken "Lag och Rätt" och "föreskrifter (AFS)"
Hoppas jag har gjort någon av er klokare med min svamliga text och att jag har gett er mer kött på benen. För ska man driva en fråga om mobbing framåt så är det alltid bra att ha en grund att stå på. SKolorna lyssnar inte alltid på elever eller föräldrar till mobbade barn, men har man koll på vilka lagar och regler som finns så lyssnar de med all säkerhet bättre.
Jätteintressant läsning elin_n. Detta är fsktiskt viktigt att veta för alla föräldrar. Det är nog inte så många som vet om detta. Mycket bra, det tackar vi för!
Hittade detta på en sajt:
//Skolan skall klargöra för elever och föräldrar vilka mål utbildningen har, vilka krav skolan ställer och vilka rättigheter och skyldigheter elever och deras vårdnadshavare har. Att den enskilda skolan är tydlig i fråga om mål, innehåll och arbetsformer är en förutsättning för elevers och vårdnadshavares rätt till inflytande och påverkan. Det är inte minst viktigt som underlag för den enskildes val i skolan. //
Jag tycker att man som förälder ska bli informerad om skollagen och hur man ska gå till väga vid tex mobbing. Om man inte når resultat på skolan ska föräldrarna veta vilka vägar man kan gå. Hoppas jag skrev nu så ni förstod.

Citerar: "Att den enskilda skolan är tydlig i fråga om mål, innehåll och arbetsformer är en förutsättning för elevers och vårdnadshavares rätt till inflytande och påverkan."
Det är just det som är problemet. Är en skola inte tillräckligt engagerad i elevernas bästa så är det svårt för elever och föräldrar att kunna påverka. Det är oftast då som frågor kring ex.vis mobbing drivs vidare till rättegång.
Det är oftast mycket snack om vilka krav en skola ställer på sina elever men vad man som elev och förälder har för rättigheter får inte lika mycket uppmärksamhet. Det var en av anledningarna till min tråd. Tyvärr är det så att vill man ha några svar så får man leta rada på dem själv. Inget ges gratis…
Tyvärr är det så. Det är ingen som upplyser dig det får du ta reda på själv. Skolan hoppas nog att man inte ska börja leta info, men det är nog ganska många nu som börjar luska själva. Det hoppas jag i alla fall.

Även jag hoppas att det är fler som själva kommer att ta reda på vilka rättigheter och skyldigheter man har.
Lagboken är tjock, krånglig att förstå och innehåller många svårbegripliga termer. Om man då inte vet vart man ska leta så är det lätt att man drar sig för att läsa i den.
Men idag har vi ju även Internet där det finns mycket bra, sammanfattande information att hämta. Dock ska man alltid vara noga med att se efter vilken källa som anger informationen, Internet är tyvärr inte alltid att lita på.
Är det någon här inne som känner att ni skulle vilja ha hjälp med att få information och svar på frågor gällande er rätt så tveka inte att höra av er. Jag svarar så gott jag kan =)

Denna tråd är nu låst eftersom en artikel är gjort om detta ämne.
Mvh / Elin - medarbetare