Utfrysning på arbetsplatsen
Jag pratade nyss med en person som har en chefsbefattning på ett större företag. Jag frågade om han känner till om det förekommer utfysning på företaget. Ja, det gör det, säger han. Problemet är det att den som ´drabbas inte säger något utan lider i det tysta. Han säger att han kan ana att vissa anställda har problem. Det är dolt och sker på ett listigt vis. Här handlar det inte om fysiskt utan psykiskt. Eftersom den som är utatt inte tar upp det eller vill erkänna att det sker så är det väldigt svårt att göra något.
Vh LenaB
Många gånger tror jag det känns hopplöst för den som är utsatt. Det som sker är så subtilt att man tror att ingen annan kan se det eller tro på det. Vad skönt att en person i chefsställning faktiskt ser det! Det borde uppmuntra dem som är utsatta att försöka påtala problemen.
Det är ett allt för vanligt probelm på många arbetsplatser och kan man inre svara för sig kan det bli fruktansvärt för den som är utsatt. Och det som gör mig så arg på detta är att de ska vara vuxna mäniskor som beter sig såMan undra verkligen var empatin för andra har tagit vägedn, För det är ju så att hela samhället gåt mot den metalitetn att sköt dig själv och strunta i andra.
Jag tror inte det är problemet, Eric. "Uti världen roligt vandra, sköt dig själv och skit i andra" är en ganska bra maxim i många situationer. Problemet är alla de som inte fått lära sig empati, hänsyn och moral - de skiter inte i andra utan ger sig på dem för ro skull. Jag tror snarare det är där problemet ligger.
Alla vet vad som är rätt och fel när man är vuxen. Man kan bara inte ha ´missat att man ska vara hövlig och ha ett sunt förnuft. Dessa som håller på att trakassera på arbetet måste göra det bara för att de finner en tillfredsställelse i handlingen. Att trycka ned någon. Visa sin makt.
Vh LenaB
Jag har jobbat på en arbetsplats där det dagligen förekom skitsnack bakom ryggen på alla. Särskilt en tant ligger bakom det och hon smeker med ena handen och slår med den andra när man vänder ryggen till. Särskilt kul är det att tala om för en person att de andra snackar skit och man blir fruktansvärt ledsen och arg. Man kan inte lita på henne alls, för när jag frågade andra arbetskamrater så ställde de sig oförstående till att det förekom skitsnack och sa att:
-Du vet hur …. är!
Nu har jag i alla fall tjänstledigt och pluggar till beteendevetare och läser om just grupper och mobbning. Och jag känner ofta igen mig i det som jag läser nu och har fått en djupare förståelse för hur grupper fungerar …
Spännande att studera till beteendevetare. Det hade varit intressant. Det som du beskriver ovan känner man igen sedan man jobbade i vården. Det finns ju givetvis inom andra brancher också men inom vården tror jag att det är väldigt vanligt. Kan bero på att det är kvinnor som jobbar där mest. Jag jobbade på flera olika avdelningar och det var likadant på alla…utom en. Där fanns det män som jobbade och där var stämningen en helt annan. Vad tror ni, kan det va så?
Vh lenaB
Min mamma har jobbat(jobbar) inom vården hela sitt liv oc jag har också jobbat där heltid. Det var skitsnack och mobbning på varenda avdelning vi kommit i kontakt med. Så det är nog väldigt vanligt tror jag. :o( Det var bara kvinnor på dem arbetsplatserna.
Ja, det är mycket tråkigt att det är så. Kan undra varför? Konkurens, rädda för nytänkande…kan nog vara så mycket.
Vh LenaB
Jag har blivit utfryst av "vissa". Allt började med brorsans skilsmässa. Tyckte att om man sitter i samma rum och fikar så kan man hälsa på varann i alla fall, även om man är en lokalvårdare bland en några lärare - men icke. Är så skönt att slippa jobba med dom, har ett mycket bättre jobb nu.
Skrämmande att det är på det viset. Skönt att du har en bättre arbetsplats nu.
Vh lenaB
Det är därför man ska ha en bra chef, som är stenhård på sådant. Ett företag kan inte fungera om inte alla sammarbetar..
Det är ju så jätte vanligt med utfrysning på arbetsplats……
De som en gång har börjat mobba mobbar nog resten ut av livet om det inte är någon som sätter stop för det eller om de inte söker hjälp för detta.

Som chef (och vanlig anställd) kan man alltid visa att man finns där för den utryste. Man behöver nödvändigtvis inte förska prata med personen om problemet men man kan prata om vardagliga frågor, fråga hur hon haft det under helgen osv, sätta sig tillsammans med den personen under luchen etc. Även om man inte öppet säger att man ser vad som sker så kan man ändå visa att man finns där och att personen i fråga inte är utfryst av alla.
Vad gör man om det är chefen som fryser ut en? Det händer ju rätt så ofta vad jag har hört. Chefen först och sedan resten ut av personalen. Sedan en sak som oftast kommer upp är det hur hög utbildat man är. Vissa chefer anser att de är bättre bara för att de har högre utbildning än andra. Har inte människor samma värde???
#14 Värde.. Nej, alla människor har inte samma värde, man måste jobba upp sitt eget värde.
Men utbildning har ingenting med värde att göra egentligen.

Tyvärr är det som Ijin säger, alla människor är inte lika mycket värda. Men de BORDE vara det!!
Varför? alla har inte samma egenskaper? isåfall så skulle alla kunna göra lika mycket, men så är det ju inte? I så fall skulle dom som inte gör någonting ha samma värde som en som inte gör någonting? nej, det går ju inte:< där med kan man konstatera att man aldrig kan anse att alla har samma värde. Men o andra sidan ska man inte heller kunna dömma sitt eget värde..