Mobbing iFokus

Mobbing

Etikett: off-topic
Läst 843 ggr
[LenaB]
0

Självdestruktivt beteende.

Hittade denna artikel som handlar om Berny Pålsson. http://sydsvenskan.se/kropp/article106345.ece

Ijin
0

Ja men visst… Och det mesta beror på dagens samhälle=(

mollyt
0

Jag tror att det är väldigt vanligt med självdestruktiva beteenden. Själv blev jag mobbad i många år och tvingades att göra mig själv illa, när de såg på. Såsmåningom så utvecklade jag ett självdestruktivt beteende (oavsett om de hade sagt till mig att skada mig själv eller inte) och det blev sedan till ett missbruk.

Idag är jag mer rädd om mig själv men jag saknar ändå att skada mig själv eftersom det var, för mig, ett sätt som jag kunde dämpa min ångest med. Idag äter jag en psykofarmakamedicin som hjälper till något men självdestruktiviteten sitter djupt inom mig ändå. Jag har pratat en del med Berny och hon är så mycket mer än sina ärr.

Hoppfull
0

Det finns ju många sätt att skada sig själv på som inte enbart är det uppenbara skadebeteendet. Att kontrollera mat och träning är ju någon som oerhört många unga och äldre kvinnor ägnar sig åt. Eller att missbruka mat som ångestdämpare. Ävend e formerna är ju skadebeteenden även om de inte väcker lika stor debatt pga sin subtila form.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

mollyt
0

Till Hoppfull!

Du har verkligen rätt! Tyvärr är dessa beteenden inget som får speciellt stor uppmärksamhet (till skillnad från de som skär sig osv). Dock är detta minst lika plågsamt och besvärligt, och även farligt om det går över styr.

Alla har vi våra sätt att inbilla oss att vi kan kontrollera våra liv.

[LenaB]
0

Fy Mollyt så vidrigt! Tvingas göra sig själv illa och det inför deras åsyn också! Skönt att det är bättre för dig nu. Glad

marinelady
0

Destruktiva beteenden behöver dessutom inte bara synas på utsidan, utan kan lika väl vara ett själv destruktivt tänkande, att tex jag duger inte om jag inte presterar maximalt jämt eller liknande…det lider jag själv av nästan jämt. Eller isolering, att du isolerar dig från andra för det är lättare än att ta tag i den sociala biten…det är sorgligt men ja det finns.

[LenaB]
0

Helt rätt marinelady, det kan vara osynligt från utsidan.

marinelady
0

Mm man undrar hur många som lider av samma sak,för jag känner mig ganska ensam ibland,även om det kan verka självvalt när man isolerar sig,men på något sätt är det ju inte det..