Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettvåld-i-skolan
Läst 4760 ggr
[LenaB]
0

Lärarvåld, var går gränsen?

Min son kom hem i dag och hade varit i en dispyt med en lärare. Läraren hade tagit min sons hand och klämt och klämt tills det knakade. Sonen satt vid en dator och jobbade och hade sin hand på datamusen när läraren gjorde detta. Det fanns ett vittne till hela incidenten och jag har pratat med honom. Han bekräftar det min son sa till mig.

Så här när man sitter i det själv är det svårt att bestämma hur man ska göra. Det är alltid lättare att råda andra för man står utanför och tittar in…typ. Vad tycker ni?

MIRJAMI
0

Ta kontakt med läraren och rektorn. Om det inte går attt reda upp med dem gå vidare med det. Jag ser rätt så allvarit på att det som läraren har gjort och det är ju inte tillåtet att göra så. Tänk om det händer igen….

BlackTear
0

Helt klart fel av läraren, hoppas bara att rektorn agerar.

På min förra skola fanns det extremt mycket våldsamma lärare. Personligen råkade jag inte ut för något, då jag alltid höll mig bakgrunden, men har kompisar som var med om det ena och det andra. En av dem blev slagna i ansiktet med en fruktskål (hon fick en blåtira), en annan blev knuffad in i ett staket och sen nedkastad på marken. Tredje blev knuffad in i ett torkskåp och några dagar senare fick han ett limstift i huvudet.

Allt detta gjort av lärare. En del av sakerna blev filmade och visades upp för rektorn, men deras ursäkt var "Han var ju tvungen att göra så för att ni skulle lyssna". Blev massa föräldrarmöten, men lärarna drog till en lögn om vad vi gjort innan. Yeah right, vi hade inte gjort ett dugg av vad dem sa ->.< Tror en del saker polisanmäldes också, men det gick inte så bra…

[LenaB]
0

Att rektor eller andra agerar är föga troligt. Jag har funderat en del i kväll. Om vi som föräldrar accepterar detta och inte agerar så säger vi egentligen att det är ok. Men det är inte ok!! Om eleverna inte får bruka våld så kan vi verkligen inte acceptera att lärare gör det. Det ska ju vara nolltolerans. Sonen har sagt många gånger att denna lärare ''har varit ute efter honom''. Det känns som detta handlar om trakassering. Det har hänt på tok för mycket saker i den skolan.

Hoppfull
0

Ja herregud!! Inte kan vi väl förvänta oss att barn ska bete sig BÄTTRE än de vuxna som är deras förebilder??!!

För mig är det tveklöst! Det är det vuxna som ska gå före och vara bra och goda förebilder, ut med de lärare som inte klarar detta, de kan arbeta med något som inte tar skada av att de inte är starka nog, som maskiner eller gräs eller nå't!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ijin
0

Jag förväntar att jag ska göra det.. Det har jag alltid gjort, men jag har aldrig haft någon förebild, bara ideal..

MIRJAMI
0

Jag tycker att läraren har gått för långt…… Det måste markeras att detta var inte ok…

[LenaB]
0

Ja, jag pratade med min sons pappa om det och ahn skulle ringa till denne lärare. Har inte hört något från honom ännu men det ska bli intressant att höra vad läraren hade för förklaring.

Hatasallad
0

#7 Anmäl honom tycker jag. Så gör man inte, inte mot barn.

MIRJAMI
0

LenaB hur har det gått med din son och läraren??

[LenaB]
0

Sonens pappa har varit i kontakt med läraren i fråga. Han försökte att slingra sig och var avogt inställd direkt. Men de kom överens om att han skulle prata ut med sonen och be om ursäkt. De har pratat i dag så det ska väl vara utagerat nu…hoppas jag.

MIRJAMI
0

Ja, hoppas verkligen att han lämnar din son ifred nudå. Händer det igen eller att han på något sätt behandlar din son illa gå vidare med det. Han får ju stå för vad han har gjort!!!

[LenaB]
0

Jag hade kunnat tänka mig att gå vidare med det men så kände min son att han var inte riktigt intresserad av det. Men händer något igen så tar vi inte ens upp saken till diskution utan anmäler det direkt.

MIRJAMI
0

Det som jag mest blir arg över är att en lärare kan ge sig på en elev på de sättet. De borde ju ha en spär…om hur långt de kan gå. Lärarna sk var vuxna och förebilder för eleverna på skolan. Undrar bara vad denna lärare skulle göra om eleverna skulle börja göra samma sak mot honnom…..ja det skulle nog vara sura minen antar jag…..

danino
0

tycker det låter allvarligt :/ han borde kanske inte vara lärare…

danino
0

Jag är lärare och eleverna går mig på nerverna ibland (sådär som barn kan,helt normalt)men gränsen för mig går ju vid att säga till på skarpen.Inget handgripligt.

Rita-S
0

Jag ser inget fel med en lärare som tar i armen eller handen på en elev. fysisk kontakt kan få eleven att fokusera och värkligen uppfatta en tillsägelse. Men från att hålla i till att klämma till, där går gränsen för vad jag accepterar skulle hända med mitt barn själv. Ni gjorde rätt som drog fram ärendet.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[LenaB]
0

Håller med dig Rita.

Ijin
0

Samma här.

sasha-
0

Jupp jag med. Men samtidigt är det svårt att veta vart gränsen går, om en lärare tar tag i mig kan jag ju hävda att han tog i allt han kunde medan lärarn kan hävda att han knappt nuddade.

SusanneStromstedt
0

Men om läraren tog i allt vad han kunde skulle väl armen se för jävlig ut.Hela armen skulle väl vara ett stort blåmärke ,eller hur?

De lärare som är för jäkliga har inget på en skola att göra,men det finns andra..

Ex.

Det är nog inte lätt för en lärare heller.Hur ska dom bära sig åt för att få en störande elev ut ur klassrummet,så de andra kan arbeta ifred?Det räcker oftast inte med tillsägelse.Eleverna struntar i regel i detta.Så,alltså tar läraren tag i eleven och försöker dra ut eleven till korridoren.Genast skriker eleven om misshandel och läraren som bara försökt ge de andra eleverna arbetsro får på fan.

Detta har inträffat på Rebeccas skola och jag tyckte uppriktigt synd om denna lärare,som fick sluta sitt arbete.Nu har de andra eleverna gått vidare till rektorn med hela saken för de vill ha denna snälla lärare tillbaka.

Den bråkiga eleven fortsätter att göra livet surt för sina kamrater och resterande lärare..

sasha-
0

Jo men det är ju det jag menar=P Han kan ju påstå att det är misshandel eftersom det är svårt att bevisa annat.

[LenaB]
0

Ofta kan det handla om att ord står mot ord. Ingen har sett något. I min sons fall var det tvärt om, det satt´en kille bredvid och såg allt som tur var.

sasha-
0

Jupp det var tur=)

SusanneStromstedt
0

Tur att nån såg…

Stackars din son alltså!Vilka jäkla vuxna människor det finns!

sommarbarn
0

Du ska precis som du själv skriver visa din son att det är inte acceptabelt att behandla någon på det sättet. Föräldrar och vuxna ska skydda barn. Vi får inte tvek oavsett om din son har sagt eller gjort läraren förbannad så får han/hon inte göra på det sättet.
Jag arbetar som kurator på en stor skolan och det får inte förekomma. Skolan har skylldigheter att skydda barnen och lärare har skyldigheter enligt läroplanen att fostra enligt värdegrunden. Jag blir upprörd när jag läser att det förekommer och det inte tas på alvar. Barn ska inte ensam behöva möta en så kränkande lärare. Det är viktigt att barnet har närheten av en vuxens trygghet.

Vi får aldrig någonsin svika barnen

JonasW
0

En lärare får aldrig ta till fysisk el. psykisk våld emot sina elever, det står i svenska lagen. Hoppas att saken löser sig!

Jonas

Madde
0

Är helt stum över hur en lärare kan göra så något mot en elev. Det hade ju kunnat sluta med att din son hade brytit fingrarna om det gått illa till.

Våld kommer man inte långt med och hoppas verkligen att den här läraren tar till det ni har sagt och inte gör det mot någon annan elev.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Thenightwof
0

Nja,jag har väl inte blivit mobbad av någon lärare precis,men jag har blivit orättvist behandlad.

[LenaB]
0

#28: Att bli orättvist behandlad kan vara nog så jobbigt. Det där upplevde jag också i skolan.