Mobbing iFokus

Mobbing

Etiketttips-och-råd
Läst 1367 ggr
Ciiviic
2008-05-02 00:51
0

Så aaaarg !

Jag har 3 stycken små systrar.
2 stycken på snart 15 år och en som blir 13 om ett halvår..
Min syster P har ett fel i huvudet, men inte grovt, man märker det inte om man inte känner henne, och hon är väl medveten på att bra sätt om omvärlden, för ca 2 år sedan så beslutade mamma och skolan att P skulle börja i "särskola" för att göra saker och ting enklare.

En dag när P satt och grät utanför klassrummet och pratade med en kompis om mamma, ( mamma har nyligen börjar få cellgifter mot sin cancer ) så gick det förbi ett gäng från års kurs 6 och skrek:
Usch spring, där sitter det äckliga cancersärbarnet.

P vill inte gå till skolan, vilket är förstårligt då hon får höra sånt hela tiden. P sökte trygghet i sin vän, ååh trodde ingen lyssnade, men dessa ungar hade tydligen stått bakom hörnet och lyssnat.

I fredags så var P på disco i skolan efter myyyycket tjatt av en klasskompis som ansåg att hon skulle följa med.
Men hon kom hem efter en timme och visa tummen ner till mamma och våran styvpappa.
Sen berättade hon att så fort hon kommit in på discot i skolan så hade dom  börjat reta henne för "särbarn" och att hon inget hade att göra där. FAST dom oxå fick vara där.
P gick till dom vuxna som var där och grät och berättade.
allt dom hade sagt var : jaha vad ska vi göra? det är dom som har discot.

Hur f*n kan ett par vuxna människor säga nå sådant, och tillåta att man säger så till en annan ?
Har inte dom nån som helst självrespekt..

Mamma vart självklart fly förbannad och ville åka ditt, men henne kropp sa imot.. P skolstrejkar nu.. Oh absolut vägrar gå..
Hon har aldrig förr blivit mobbad, men nu blir hon det.

Aldrig sett henne så här knäckt, åh E & S mina andra syrror försöker stötta henne, men det går inte så bra..
Vad ska man göra ?

AnneN
2008-05-02 10:10
0

Tala med rektorn, lärare, mfl i skolan om detta och att de MÅSTE åtgärda problemet, fixar de det inte jäkligt fort så ring och prata med de på skolverket!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[LenaB]
2008-05-02 11:00
0

Hej Ciiviik.

Detta är trakssering/diskriminering på hög nivå. Så här får det inte gå till. Vad jag förstår så är det både på fritid och i skolan. Man kanske kan komma åt problemet om man kallar alla ´berörda elever och deras föräldrar till ett gemensamt möte i skolan. Men då måste ni ta kontakten med skolan och förklara på det bestämdaste hur det ligger till. Lyssnar inte skolan så tycker jag att ni tar kontakt med BEO via mail eller ring. (Eller om ni tar kontakt med BEO direkt). Jag mailade och hade kontakt dagen efter.

Jag förstår helt och fullt om hon inte vill gå till skolan i det här läget. Det är inte bara det att hon är utsatt för mobbing utan hon går med en fruktansvärd oro för sin mamma. Helt oacceptabelt, här måste man göra något!  Tyvärr så är det ni som måste ta tag i saken för ingen annnan lär göra det. Vad säger skolan om detta?

Ring:
08-527 332 00

Skriv till:
Barn- och elevombudet
106 20 Stockholm

E-posta:  beo@skolverket.se 

Vh LenaB

Ciiviic
2008-05-02 13:17
0

#1 - Mm då ska jag ta och kontakta rekorn. Är ej säker på om mamma har gjort det. Men tyvärr tror jag inte det.
Men är det samma rektor som jobbar kvar där sen jag gick i den skolan , så kan jag lika gärna ringa till skol~ på en gång..

#2 - Jo lilla P mår inte bra alls…
Aldrig förr har hon tänkt på att hon går i en annorlunda klass och allt sånt där, men nu gör hon det.. ååh tycker det är skit jobbigt, att ha dessa människor efter sig..

Men jag hoppas jag får reda på vilka det är, så jag kan prata med dom personligen

SusanneStromstedt
2008-05-03 10:36
0

Men fy så hemska vuxna som fanns där! De blir ju mobbing det dom också håller på med isåfall…Jag håller med Lena! Bara att köra på hårt från början så det blir nån ändring på det hela!Kontakta också er lokala tidning så skolan får sig en omgång samtidigt!

Självklart ska hon skolstrejka! / Kram

Ciiviic
2008-05-03 13:16
0

#4 - Det är helt sjukt !

Denna kommentar har tagits bort.
[LenaB]
2008-05-05 23:21
0

Hur har det gått för er Ciiviik? Tänker på er…Glad

Ciiviic
2008-05-06 16:40
0

Har inte kommit så långt än…
Men ska ditt nu i veckan….
Då det har vart massa med mamma, samt katten som är jätte dålig hon med….
Pust

[LenaB]
2008-05-06 16:43
0

usch, stackars er. Hopaps det blir bättre snart.

Skickar en kram till digGlad

rockyboy
2008-05-06 18:26
0

Jag förstår henne precis!Min son gick genom samma sak i vanlig klass,nu går han på särskola.Det är up till de vuxna att ta tag i problemet,händer det inget på skolan så ta kontakt med skolverket!Det är deras skyldighet att hjälpa till.Skickar en STOR bamsekram och ge inte upp!Glad

[LenaB]
2008-05-13 11:04
0

Hur har det gått Ciiviic?

Ciiviic
2008-05-13 17:46
0

Jorå klasserna som arrangera discot fick sig en rejäll utskällning.

[LenaB]
2008-05-19 22:45
0

Bra, strålande!! Hoppas verkligena att det inte upprepas.

Ciiviic
2008-05-21 00:48
0

Mja det vet jag inte… Men dom vet vem dom har att bråka med om dom fortsätter.