Mobbing iFokus

Mobbing

Etikett: våld-i-skolan
Läst 1224 ggr
Stormviskaren
0

Upprörd som kompis till Mobboffer

På min "nya" skola håller jag fortfarande på att få nya vänner och där är en kille som jag snackat med lite grann och när vi gick ut ur matsalen skrek en kille bakom oss att ja o min kompis var kära och att vi skulle ha *******(inte tillåtet ord att skriva i öppna forum). Men jag tänkte inte mer på det. sen spelade jag kort med honom och 2 andra tjejer. Så kommer de en annan kille och slår Min nya kompis som heter Nibbe, på öronen. slag efter slag till blodet rinner. Jag blev helt förtvivlad och visste inte vad jag skulle göra. Usch vad tankarna gick runt i mitt huvud. Han ville inte att jag skulle berätta något för lärarna för han sa att det hjälper ändå inte. Men jag vet att om man kämpar på och berättar hur skollagen mot mobbing är upplagd m.m så till slut försöker lärarna få ett stopp på det. När jag berättade det för Nibbe sa Han att de har aldrig hjälpt jag har blivit retad sen dagis. Jag sa till honom att ja fanns där för honom om han behövde stöd och jag berättade om att jag också blivit mobbad och att de inte är över helt men att de förbättrats. Nibbe har en sjukdom som gör att han ibland rycker till men han är annars som vilken annan 15åring om hällst. Men efter ett tag stod vi och tittade på några bilder på väggen så kommer killen som slått Nibbe tillbaka så jag ställer mig för Nibbe hela tiden och vänder sig killen tillslut och går iväg men han skriker att jag är kär i Nibbe efter sig. Jag ville bara försvara min kompis. Men problemet är att jag är en svag mäniska i mig själv. Och jag vill inte själv bli den som är mobbad på denna skolan också. 

Jag vet inte hur jag som kompis ska reagera, jag känner det att jag måste göra något. Men vad? och hur ska jag göra så att inte jag blir utsatt för att jag vill skydda min kompis?

MVH Anna en mycket förvirrad 15åring.

elinn
0

Grattis till din nya vän! Håll hårt i honom, ni kommer att betyda mycket för varandra.

Det är alltid svårt att stå emot en mobbare men jag tycker du lyckades riktigt bra. Du säger att du är en svag människa i dig själv men tänk på vad du just gjort. Det är inte svagt, det är otroligt starkt. Har du läst min artikel om vad lagen anågende mobbning säger eller vad du som vittne till mobbing kan göra? Läs dem, skriv ut om du vill och ta med till lärarna. Om det behövs kan du även hota med att gå vidare om inget görs. Så som du och Nibbe har det ska ingen behöva ha det.

Lycka till!

Stormviskaren
0

tack. Det ska ja läsa. Jag har nog väldigt dåligt självfötroende pga att jag alltid blivit nertryckt och fått veta hur dålig hur jag är. Jag hoppas jag kan hjälpa till att få Nibbe att inte behöva bli utsatt för detta.