Alkohol och cig.
Nu står vi inför skolavslutningen och det kommer att bli mycket fylla bland tonåringarna. Vad anser ni föräldrar och barn om alkohol och cig innan 18 år? Enl min son så lever jag på medeltiden när jag säger att det är förbjudet för honom. När han är 18 kan han göra som han vill men innan dess så är jag ansvarig för honom.

Jag säger det samma till mina barn. Man är ju glad ju längre tiden går utan att de provar. Allt börjar ju så mycket tidigare nu. Min unge säger att det inte är coolt att dricka och att hon har få kompisar som röker, så det är ju bra. Men man vet ju att det är lätt att få tag på oxå. :)
Visst är det lätt att få tag på detta, dte är bara att at reda på vem på skolan som förmedlar. Så vad jag än gör här hemma så får han tag på det i alla fall. Blir så 

Där vi bor finns det även vuxna som gärna "hjälper" till med att få tag på alkohol och cigg. Man hoppas att man någongång ska komma på så man kan anmäla. :(
Japp, så är det här också. Jag vet att det är föräldrar som förser sina barn med alkohol och cig. Det är inte för inget som åldersgränsen finns på sprit och tobak.

Jag har inga egna barn men jag har som princip att ALDRIG köpa ut åt någon under 18 år! Dels för att det är olagligt och dels för att det är idiotiskt att medverka till att öka risken för alkoholism!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Helt rätt Anne!

ne en förälder ska inte köpa ut till sitt barn men den ska veta om att den kan få tag i det.. en förälder ska aldrig aldrig aldrig säga att de e absolut föbjudet för barnet att dricka m.m. för föräldern (borde i alla fall) fatta att de kommer hända o då kommer ungen i fråga om de nu händer nått allvarligt inte våga ta kontakt me föräldrarna för hjälp. men själv klart ska förälderna/den vuxna tala om att de e farligt o förklara konsekvenserna av de.
Jag tycker att ungdommar som är under 18 år ska inte röka eller dricka alkohol…det finns ju lag på detta. Sedan skulle de åka fast så är det ju föräldrarna som är ansvariga. Jag kommer vara stenhård på detta när mina kommer i tonåren.
Detta som dom flesta föräldrar drar till sina barn som ni nämner
- Fram tills ni är 18 så är de ja som bestämmer, och de är mina regler som gäller, nej till alkohol och cigg.
De är uppfattningen och tolkningen på meningen som hamnar inne i huvudet på en ungdom, vet själv.. ;)
Hade jag fått backa ett par år från då jag började dricka och röka, så hade jag nog skippat att börja med rökningen, för JIPPI 6 år senare och sitter fortfarande i skiten *suck* men alkoholen skulle jag nog inte skippat.
Visst säger lagen att man ej som minderårig skall dricka, men sedan så tror jag inte många ungdomar bryr sig för dricker dom på ex en skolavslutning så är de dom och deras vänner, polisen hinner aldrig ikapp alla. och de är så m¨ånga att hålla koll på och oftast har ungdomar koll på vilka ställen som polisen hänger på mest vid tipsning om ungdomsfylla. I know!
Tycker de är starkt att vuxna kämpar för att hålla sina unga ifrån detta även om dom egentligen skiter i de och gör som dom vill bara för att reta gallfebern på sina föräldrar.
Gud, får man själv barn om några år och sedan dom kommer i tånåren så kommer jag fn låsa in dom på rummen lr nått under dom åren :P så känner jag.. ne usch…
Lycka till nu alla föräldrar när skolan trappar mot sitt slut!
har ni ungdomar som vill veta hur de känns att dricka och hamna i fylle cell så kan jag berätta för dom hur kul de är ;)
De är inget man vill kan jag lova…
www.blueberryhedgehogs.com
Tack Mikaela, jag har en son som skulle behöva höra det från någon som vet!!!

Det här är en knepig fråga tycker jag! Jag skulle inte köpa ut från systemet men jag har bjudit min äldste på starköl HEMMA när han var 17. Jag tänker inte inbilla mig att mina ungar avstår för att jag förbjuder dem, därför försöker jag hitta en mer liberal väg utan att bli dum i huvudet. De är därför väldigt öppna med vad de gör osv och kommer alltid hem. Jag försöker slussa in dem i att det är ok att dricka alkohol men man behöver inte tanka in det… jag tror att det fungerar om man är lagom sträng.
Eller rättare sagt, det har fungerat så här långt för oss! De känner sig inte vaktade på utan litar på mig och det gör det inte fullt lika spännande. Min mamma och pappa är nykterister. Jag hade aldrig sett alkohol knappt när jag som 16-åring flyttade hemifrån. Jag kan lugnt säga att hade jag fått smaka och testa lite innan hade jag knappast festat på det sättet jag gjorde.
Jag gjorde även en helt ovetenskaplig undersökning bland mina klasskamrater för några år sedan när jag pluggade i en klass som bestod uteslutande av 19-23-åringar. Och det visade sig, precis som jag trodde, att de som fått ett glas vin till maten eller en öl mm från det att de var 16-17 år (hemma och kontrollerat alltså) var minst intresserade av att festa mycket och hårt. De som haft strängast regler och kontrollerats väldigt hårt var de som själva tyckte att de hade en sämre relation till alkohol och hade behov av att alltid dricka värst.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#10 bara att skicka han till mig haha, har suttigt nere på skånegatan här i Gbg 3 ggr pga ungdomsfylla så dock lärde jag mig aldrig tillräkligt fort, men kul va de ju inte och mindre kul när ens föräldrar fick plocka upp en.. -.-
www.blueberryhedgehogs.com

Jag tror inte att ungdomar låter bli att dricka alkohol bara för att föräldrarna förbjuder dem. Jag fick alkohol av mina föräldrar i måttlig mängd för att de skulle veta att jag inte drack något annat som var farligt. Så skulle jag nog oxå göra mot mina barn om jag haft några.
#13: Jag säger lite som elin_n.
Heller att jag vet vad mina ungar dricker än att de får tag i hembränt.
Jag har själv varit där, jag började visserligen sent, efter det att jag fyllt 16 eller om det var 17. Men det vi fick tag på var ju inget som man visste vad det innehöll. Då hellre att man få smaka hemma och att ens föräldrar vet vad man gör.
För gisses vad dålig man kan bli och det är inte roligt om det går riktigt illa.
Mina föräldrar kunde inte hålla mig ifrån att dricka, även om jag nu drack väldigt sällan som ung och även så nu.
Men som sagt det är min åsikt och jag hinner nog ändra mig till dess att jag själv skaffar barn. Så jag ska inte säga att det här är mitt sista ord.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Man måste känna sina barn, jag har god koll på mina två (alltså var och hur de rör på sig ute) och vi har ett schysst samarbete. Jag vill såklart inte att de ska vara ute och dricka sig fulla men förbjuder jag dem och är stenhård så är det ju precis vad de kommer att göra.
Jag tycker att det är ett delikat dilemma som varje familj måste dra upp egna riktlinjer för hur de vill och kan göra (fast langa får ju INGEN göra!!!). Det viktigaste är nog att man är engagerad som förä'lder och pratar och är delaktig.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag är medveten om att mina barn säkert kommer hem fulla nån gång. Min önskan är bara att skjuta på det så länge som möjligt.

Det svåra är när man inte har samma regler som kompisarnas föräldrar.
Tex har vi föräldrar som röker med sina barn (äldsta dottern har just gått ut 9:an) och som tycker det är ok om de dricker men inte blir fulla.
Jag är medveten om att dottern har testat både alkohol och cigaretter men så tusan heller om jag tänker underlätta och köpa ut!
Ja, visst didis. Det är så himla svårt att få dem att förstå vad man säger när kompisens föräldrar har en helt annan åsikt om saken. En del köper tom ut till barnet. Det är inte alls ok!!