Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettegna-berättelser
Läst 1078 ggr
Evelinaesbjornsson
0

I 8år stog ja ut...

I 8 förbaksade år stog ja ut med att bli slagen, hotad, trakkaserad.. helt enkelt mobbad.
Allt började i förskolan. Jag va litte rund då och upp til 4an. Jag tröståt för att mina föräldrar skillt sig. Jätte många kallade mig köttbulle, fetto, grisbarn osv. Jag tog detta jätte hårt. Och fick flera självmordstankar. Allt detta fortsatte tills halva året in på 4an. Min "kompis" var bästis med ett flertal av dem som mobbade mig. Till slut fick jag för mig att det var hon som sa åt dem hur dem skulle säga och göra osv. Så jag frågade henne om hon gjorde de, hon bleb skitförbannad och slog omkull mig. Sedan dess slutade vi att vara "vänner". Jag fick gå runt på hela skolan själv dag ut och dag in. I 5an fick jag medecin för min epelepsi som jag fick när jag var 5år. Den gjorde att jag åt mindre, därmed rasade jag i vikt. Istället för att vara överviktig blev jag underviktig. Men där slutade inte mobbingen. Från 5an och upp til 7an hade jag inga som helst vänner. HELA skolan frös ut mig totalt. Allt detta är dokumentera fram till 5an. Sedan sa ja att allt var bra på alla möten som kom. Dock blundade jag bara för allt.

Förra året när jag började i 8an frös hela klassen ut mig. Till Kattis dissade Tesse så hon började vara med mig (tesse). Då hade halva skolterminen gått.

Nu när jag började i 9an kollade jag tillbaka och ALLT som hänt genom åren kom som en backutspark i ansiktet. Jag blev helt plötsligt livrädd för att börja i skolan igen efter sommarlovet. Jag var så rädd att allt skulle bli som förr… Mobbingen skulle komma tbx..

Under alla dessa år STRUNTADE lärarna och rektorn i vad som hände. Nu undrar jag, går det på nått sätt att få ut skadestånd av skolan för att dem fullkomligt struntade i vad som hände under dessa 8år? Såg i e tidning att det var en tjej som fått skadestånd för mobbing. Tro de bara va 1år hon va mobbad elr nått.

Vart går man om man vill försöka få ut skadestånd? Jag mådde skit dåligt under dessa år. Flera gånger tänkte ja ta självmord. Flera ggr gjorde jag snaror men som jag kastade för ja trodde alltid att det skulle bli bättre nästa dag. Det syns att jag mått dåligt i skolan pga min frånvaro. har en otroligt stor frånvaro.

[LenaB]
0

Svårt det där. Man skulle nog gjort det tidigare men det skadar ju inte att kolla upp det. Gå in på skolverkets sida och klicka på BEO. Läs även den nya diskrimineringslagen. DEN är bra att ha läst!Glad

Evelinaesbjornsson
0

#1 Okej, ska kolla in där. Tack så mkt :)