Anmälningarna om mobbing ökar.
Allt fler fall av mobbing anmäls. Förra året anmäldes 466 och under -06 var det 359. BEO säger att han är besviken på att skolorna inte arbetar mer för att förebygga mobbing.
-Elevskyddslagen borde skärpas så att skolorna ska kunna bötfällas om de saknar en plan för mobbing, säger Lars Arrhenius.
Visserligen så kanske benägenheten att anmäla har ökat, men jag tror ändå att mobbingen som sådan har ökat. Sedan vet man ju att det är jättemånga som inte anmäler trots att det säkert varit befogat. Så siffrorna ovan hade säkert varit högre. Varför väljer man att inte anmäla tror ni?

Jag tror nog att benägenheten att anmäla har ökat och att det uppmärksammas mer, kanske även att mobbingen har blivit grövre men jag tror inte den har ökat mängdmässigt
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dom vågar nog inte anmäla p.g.a trakasserier och hot efteråt

Många föräldrar vågar inte anmäla att deras barn blir mobbade i skolan, då de redan från början motarbetas av de ansvariga inom skolan och de vränger gärna på sanningen tyvärr.
Likaså så vet inte många föräldrar hur de skall gå tillväga för att få stopp på mobbingen, de flyttar hellre sina barn i de flesta fall tyvärr.
Jag är lite tveksam till att flytta den mobbade. I vissa fall finns kanske inte någon annan utväg så klart.
Vi har en sådan situation på min sons skola nu. Jag ser ingen anledning till att jag ska flytta min son. Han vill heller inte byta skola. I så fall får man flytta på mobbaren om det ska flyttas på någon. Det känns inte som något bra alternativ heller utan det här betendet han har har sin grund i en väldigt dålig hemmamiljö. Här kan man kanske komma till rätta med problemet genom hjälp åt den familjen. I detta fallet är ju grabbens beteende ett symptom på något, han har det riktigt hemskt hemma.
Jag var mobbad i 8år. Skolan struntade TOTALT i vad som hände. Jag blev uppryckt mot vägg flera gånger och sedan 5an upp til 7an var jag totalt utfryst av HELA skolan… Det brydde sig ingen om. Lärarna kunde komma fram och fråga vad det var om dem hittade mig gråtandes, jag berätta självklart men dem brydde sig inte. Den skolan jag går på skiter fullständigt i vad eleverna gör. Nu går jag i 9an och i samma skola. Nu ha skolan fått en rektor som BRYR sig. Det är helt otroligt.

ja tack vare att ökningen av anmälningar ökat så blir nu skolverket en egen myndighet med mer befogenheter from den 1 oktober
då ingår skolverket i skolstyrelsen …..
och har betydligt mer befogenheter i sina agerande
Mvh
Babbsann

Får hoppas att det blir bättre/snabbare agerande då
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!