Hur skulle Ni vilja....
Hur skulle Ni vilja att skolornas strategi skulle se ut när tex Ditt barn eller Du råkar ut för mobbing?
Vh LenaB

Jag tror det skulle vara bra om det fanns nån som hade hand om speciellt mobbing på skolan som man kan kontakta och som direkt tar kontakt och fixar möte med mobbaren, mobbarens föräldrar, den mobbade och dennes föräldrar.
För ofta tror jag inte föräldrarna till mobbaren är medveten om hur deras barn beter sig mot andra då dom inte är med
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
I de flesta skolor vad jag vet är det rektorn som gör detta i dag. De ggr jag frågat om kontakt tagits med föräldrarna så har han inte tyckt att det varit nödvändigt! Varför skulle inte de ha rätt att veta hur det står till i skolan för deras barn? De kanske hade varit tacksamma om de fått veta innan det blev värre. Jag hade alla ggr viljat veta så jag hade kunnat göra något åt det!
Vh LenaB

Jag håller med BioBio, men säger samtidigt som LenaB säger. Det brukar finnas i dag med. Men oftast struntar de i att kontakta de som är föräldrar till de som mobbar.
Detta gör saker och ting så mycket svårare att komma till bukt med.
Jag har i alla fall börjat kräva att de tar kontakt och innan det är gjort kommer mina barn inte till skolan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det var ett bra sätt. Har du lyckats få skolan att kontakta föräldrarna?
Vh LenaB

Jadå de brukar vara snabba med det nu. ;-)
trist bara att man måste hota och bli arg för att de ska göra saker en annan tycker är självklara.
Tänker på alla de mobbade barn som inte har föräldrar som orkar bråka och bli arga. Eller läsa in alla skollagar för att veta vad de har rätt till.
Audiatur et altera pars
Har du fått nån respons från deras föräldrar? Tänker…tycker de att det var bra eller har du kanske tom inte hört av dem alls?
Ja.jag tror inte det är många föräldrar som vet vad man kan göra för att få hjälp. Vilka vägar man kan och ska gå.

Det har mest varit kompakt tystnad från föräldrarnas håll faktiskt. En enda pappa har ringt upp mig och tackat för att jag har sagt till så han fått veta. De andra är tysta till mig. Men har tydligen uppgetts vara tacksamma till läraren för att de ringt dem.
Audiatur et altera pars
Vad bra att det var en i alla fall som ringde dig. Det kanske de andra ville med men vågade inte. Sedan finns det ju de som inte vill inse att deras barn mobbar elelr beter sig illa på annat vis. Det vill ju ingen förälder. Så blind får man inte vara.
Vh lenaB

*putt*
_**/Mvh Anne
Några saker å tänka över:
*Hur kan det va lärarnas uppgift å stoppa mobbingen bland eleverna - om dom inte ens är med å kan se när det händer oftast?!
* & vilken tonåring (som blir mobbad av sina jämnåriga) vill att -Läraren/föräldern ska komma in å "rädda den" ?!
* & mobbar-tonåringarna då: tror ni att dom lyssnar/"suger åt sig" av att läraren/föräldern säger "nej"/eller stänger av eleven från skolan ett tag, -slutar den mobba då? (dom tycker det väl bara är roligare/ mer spännande om de vuxna -förbjuder det så?!)(-Lär sig väl bara å bli lite smidigare till nästa gång då!?)
*och vad hjälper det (mot mobbing)-att vissa klasskamrater: ler mot, "hejar på" i korridoren, & försöker göra "den konstant mobbade personen" posetiv -med lite snälla komentarer?! (tanken var kanske "lite" god…men dom har inte gjort nån skillnad alls!) (=fortfarande mobbad!)

#10 vad tycker du att man ska göra istället då?
_**/Mvh Anne
Jag tycker tex att: Det är dom jämnåriga (blandannat för att dom är där) som ska göra nåt..
..det skulle nog också hjälpa "den mobbades" stolthet & självförtroende betydligt mycke bättre, om personen fick hjälpen mot dom som mobbar -från jämnåriga -istället för från lärarna/föräldrarna! (kanske "speciellt i tonåren"?!)
Jag tycker man ska sluta fjäska för tonåringarna! Dom verkar då alldrig ha nån skuld i det!? Dom kan tänka faktiskt!
Vadå fjäska? Så om vi som föräldrar ser att våra barn far illa av mobbning och nästan är på väg att ta livet av sig. Ska vi då inte handla och kontakta lärare och rektor?
talar av egen erfarenhet.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Jag tycker att skolorna är slöa att ta tag i mobbning. Vem ska ta hand om det hela när vissa rektorer inte orkar ta hand om det hela utan vänder och vrider på saker och thing. Lärare vissa ut av dem kämpar…men inget händer.
Märker man att det mobbas ska det ju stoppas direkt…det ska inte vara någar men, utan det ska tas tag i det direkt.
Det var inte så jag menade Tatsja! jag menade mer på "att inte fjäska för dom tonåringar som mobbar" Tyup skylla all deras mobbing på antingen lärare eller förälder!'
#16 Okej, Tack för att du skrev ut det. Självklart ska det inte fjäskar för mobbarna. Men tyvärr är det fortfarande så att det är den som blir mobbad som får byta skola.
Den som mobbar värst brukar ha problem hemma, det är mycket vanligt. Sen är det kompistryck, Vi måste få ut detta med noll-tolerans i skolorna mer och i lägre åldrar. Bra att vissa artister åker runt och gästläser. Men sen ska det ju uppföljas.
Själv fick jag kämpa som en galning för att få rätt. slutade med att jag polisanmälde hela skolan.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Fortsättning på min #10
…oftast är det väl oxå samma personer som stod & såg på - medan personen blev mobbad av alla/ var med & lät det hända (..kanske skrattade med)..som sen -kommer å ska va sådär "extra snäll" mot "den mobbade" , säger tex: vad fint du ritar, vad duktig du är, -ler mot & hejar på personen…..& så tror dom att dom har varit "så duktiga dom behöver" -Färdigt!/ att dom har gjort "sin del" -mot mobbingen! Men dom har verkligen inte gjort nån ansträngning, verkligen inte gjort sin beskärda del! …ja, det verkar ju endast va för syns skull! För om dom verkligen hade velat göra nån skillnad så hade dom väl försökt göra nåt för att hindra dom som mobbar, när dom såg "mobbarna" -"i action" -istället!? (men kanske måste man "känna på det själv" -för att verkligen kunna förstå!?
"I det stora hela" så är det så -att folk -Låter mobbingen vara kvar! -Tycker jag!
Hela världen måste "lära om sig" tror jag! Det går nog inte å lära skolbarnen nåt som inte ens "ni vuxna själva" kan! (hur man får folk å sluta mobba/& att inte leka tuff)
Kan kanske liknas med: Om inte du vet hur man ska kunna resa frammåt eller bakåt i tiden, så kan du inte heller lära andra att resa framåt & bakåt i tiden!
Till att börja med, måste de vuxna Kunna det (alltså) ! ?
Jag får återkomma med vad jag tror skulle va en "möjlig lösning" senare! Jag har inte kommit på nåt riktigt än! Men funderar på det!