Hur går det för dig?
Nu har vi kommit en bit in på terminen så då tänkte jag höra hur det går för er/era barn/vänner i skolan?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag kan berätta att min dotter tycker att det är såååå roligt i skolan!!!!
Hon har nya kompisar och alla accepterar henne.
Jag är en lycklig mamma…
Kram

Vad kul att din dotter tycker det är roligt i skolan nu och att hon fått nya vänner =) Är jätte glad för eran skull =)
_**/Mvh Anne
Härligt! Vad glad jag blir att höra det!
För mig går det också bra. Fast är oftast trött på lektionerna.
Och känner mig så ensam hela tiden i skolan. Alla mina vänner där pratar ständigt om sådant som jag ej finner roligt att prata om. Så jag är mest tyst och lyssnar istället, vilket leder till att jag blir osynlig bland dem.
För min son här har det väll gått lite si och så. Den där killen som varit på han tidigare är på han fortvarande. Kallar min son för cp-unge och slår han med knyttnäve i huvudet och frågar sedan om han vill ha ett hårdare slag. Sparkat min son i magen förra veckan. Har hört från olika håll att killen är inte klog. Han beter sig så här även mot vuxna, men kvar på skolan får han vara. Detta händer på rasterna och på de lektionerna klassföreståndaren inte har.
Nu hade mn son blivit så förbannad förra veckan då rektorn hade frågat ha hur är det att han hade sagt till henne jag är trött på dig…..just för att hon inte kan ta tag i saker och ting.
Klassföreståndaren hade min son ochså sagt till att får ni inte ordning på den där killen som är på mig?? Så jag tycker att det är starkt ut av han att våga sätta sig emot och säga ifrån till de vuxna.
Undrar bara var gränser går…när ska ett barn inte längre få komma till skolan då han utsätter de andra för våld. Ska skriva ett brev till klassföreståndaren om dessa händelserna snarats möjligast och be henne skaffa hjälp åt denna kille, för detta håller inte längre. Han blir bara mera och mera våldsam.

#5 om skolan inte åtgärdar problemet (vilket de är skyldiga att göra) så gå vidare med det snarast till högra instanser
_**/Mvh Anne
Håller med Anne. Upp till kamp Mirjami! Det står massor i skolverkets dokumet om detta och att det inte får förekomma. Det står också att skolan ska aktivt ta avstånd och motarbeta mobbing och annan trakasserande behandling.
Ja…idag hände det då som jag har hela tiden vetat att skulle hända. Min son fick knyttnäven i ansiktet vid kindbenet. Två slag…han fick ett blåmärke i ansiktet. Pojken ska inte till skolan imorgon då jag vägrar släppa iväg han. Har fixat barnvakt….har ej råd vara hemma själv. Ska ringa skolan och ifrågasätta detta. Denna kille som gjorde detta har varit på min son förrut med slag och sparkar m.m Men nu tror jag inte de kan blunda för detta hela. Jag borde ha lyssnat på era råd tidigare….och tagit tag i saker mera, men litade på att läraren hade allt under kontroll. Denna kille hånar min son med…kallar han för cp-barn osv.
Läraren anser ju alltid att min son behöver en asistent pga. sin sjukdom, men jag tycker nog att det är nog vissa andra i denna klass som är i mera behov ut av det. Hoppas att denna kille blir avstängd eller liknande nu…räcker inte mera bara med att prata. Ska höra var skolan och läraren har att säga imorgon om detta hela och ska sedan ta ställning till hur jag ska gå vidare. Tycker detta är allvarit!!
Mycket allvarligt Mirjami. Nu måste du du gå vidare. Har du dokumenterat skadorna hos doktorn? Det måste du göra för då har du riktiga bevis.
Behöver du hjälp med att ta kontakt så hjälper jag dig gärna. Jag pm:ar dig mitt nr.
#8 Jag tycker att du borde anmäla skolan, det kan inte vara en rolig process att gå igenom, men förhoppningsvis visar du din son, och kanske även killen att detta beteende inte är acceptabelt, och att skolan "stödjer" (inte bryr sig om) det är under all kritik.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Nu så har jag varit i kontakt idag med skola. Rektorn själv svarade i telefonen i kansliet när jag ringde i morse. Jag talade om vad som hade hänt och då sa hon…ja jag var inte här igår. Jag måste höra efter vad som har hänt. Ja sa jag men detta kallar jag för misshandel och hon kunde bara hålla med.
Senare på dagen fick jag ett tell samtal från klassföreståndaren som tyckte att jag borde ha släppt sonen till skolan idag så de hade fått reda ut det hela. Ja, men jag ifrågasatte hans tryghet. Hon förklarade även att hon inte ens visste om att detta hade hänt. Hon hade suttit vid datan bara några minuter i klassrummet för en elev hade behövt hjälp. Min son och en annan kille ha pratat sin emellan och den här tredje killen hade bara ställt sig upp och gått fram och gett min son två knyttnäve slag i ansiktet.
Sedan hade min son lämnar klassrummet. Detta hade andra elever berättat idag för läraren.
Nu vad som kommer hända…Killlens mamma blir kallad till skolan. Jag sa även att denna kille behöver någon som har koll på han..en asistent…och om detta ska jag stå på mig om. Jag kommer ifråga sätta min sons säkerhet på skolan.
Du kanske bör överväga att behålla honom hemma tills de kan garantera honom/er att han går säker.

STÅ PÅ DIG!
Dokumentera alla incidenter för dagbok om allt,
Sitter själv mitt upp i en process där liknande saker hänt och händer min son. Händer inget från skolans rektor kontakta då områdeschefen och händer inget då heller gå vidare till förvaltningschefen och skolverket.
Gör en tillbudsanmälan på misshandeln av din son till både skolan och socialkontoret i din kommun. Tänk på att ta bilder på alla märken som uppstår i konflikterna under skoltid.
Lycka till
Kram
Ann
Idag var min son i skolan. Jag gick med blandade känslor hela dagen. Läraren hade tagit tag i det hela som hade hänt. Hade pratat med både min son och denna son som slog han. Hon hade även gjort klart för han att det kan anmälas och att det då kan hända att han blir omhändertagen. Denna kille hade börjat gråta som har slagit min son, men senare samma dag hade han varit i farten och skrytit om att det var inte det alldra hårtaste han hade slagit min son utan att han kan slå hårdare.
Min son kom hem och sa detta till mig och jag har nu suttit på kvällen och skrivit ett brev till läraren om detta. Undrar om denna kille i överhuvudtaget förstår allvaret i det hela med att skada någon annan. Verkar tyvär inte så utan han måste nog få hjälp, och detta snarast möjligast känner jag innan det händer något mera allvarit. Han har varit inblandat i saker tidigare som han sedan har bara tyckt att det varit häftigt när han har skadad någon annan…och frågat om han ska skade dem mera. Ja, för mig verkar inte detta mormalt beteende och hoppas bara läraren håller med mig och ser till att få den hjälp som behövs.
Viktoria, hur går det för dig? Är det likadant fortfarande?
#15 Denna vecka har varit bättre än de andra veckorna som har varit. Men det är typ likadant som förut. Jag är fortfarande lyssnaren.
Men jag har iaf mått mycket bättre denna vecka och pratat mer med mina vänner i skolan. så någon förändring har det väl blivit. men jag skulle inte bli förvånad om mitt dåliga mående kommer tillbaka snart igen, som det alltid gör.
Härligt att höra #16!! Försök att tänka positivt så blir det bättre om än sakta. Håller alla tummar för dig!!
Hur går det Viktoria? 
#18: Just nu så går det jättebra. Har inte haft så många negativa dagar på sistone. Dock så tortyras jag av oro inför framtiden och av en annan grej som jag inte kan berätta.
Men annars så är allt bra =)
Här går det framåt i rasande fart…min son med dyslexi har jobbat in så mycket nu att han får börja på bygglinjen nästa år
,han har ju gåt Individuella programmet i 2 år pgr av sin dyslexi, och att han inte fick rätt hjälp förrän på högstadiet….
Härligt Viktoria att det känns bättre. 
Skönt att det har gått framåt för honom. Dyslexi är besvärligt men går att övervinna .