Likabehandlingsplan
På alla skolor ska det finnas en likabehandlingsplan. Har ni sett den som finns på er skola eller era barns skola?

Ja jag har sett den, men det beror att jag jobbar i kommunen på en förskola som tillhör skolan. Vi håller på att jobba med den just nu. (=
Bra. Det är ett viktigt styrdokument.
Om man går in på skolans sida så brukar de ligga där så man kan läsa. Undrar hur många föräldrar som läser den egentligen? Vet du hur det ser ut på din förskola bland föräldrarna?

Ja på min fsk tror jag inte föräldrarna är så medvetna..De som däremot har syskon i skolan har nog hört att det finns men vet nog inte riktigt vad det är. Tror att när man har barn som blir utsatt för kränkning eller mobbning så blir man medveten om att dem finns. Vi informerar ändå föräldrar om att den existerar, tror att föräldrar på förskolan tror att det är ett dokument som tillhör skolan, men likabehandlingsplan ska finnas både på fsk och skola.
Ja, jag tror du har rätt. Det är när man får problem oftast som man blir medveten om att den finns.
Jag går en utb till elevassistent och är ute på praktik just nu. Vi läser mycket i de olika dokumenten och det står mycket i dessa som kunde vara bra att veta för föräldrar. Vilka rättigheter och skyldigheter man har. Både som elev och förälder.

Mmm jag tror man ska försöka göra föräldrar mer delaktiga. Kan man ju göra på föräldramöten exempelvis.

vad är en likabehandlingsplan? har ärligt talat aldrig hört talas om det
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#6 det är en plan som skolan har mot mobbing och kränkning. Det kan tex. stå
att skolan ska vara en plats som ska vara fri från kränkning, mobbing och trakasserier. Behandlingsplan ska vara ett redskap för att tydliggöra arbetet som skolan gör för att barnen i skolan ska känna sig trygga och bemötas med respekt vem man än är, hur man än ser ut eller vilken sexuel läggning man än har, vilket land man än kommer ifrån….Alla ska bemötas med respekt. Det är ett levande dokument som man alltid jobbar med. Men som sagt det kanske skulle synas mer för föräldrar.
Sen vet jag inte om det är väldigt olika beroende på viken kommun man kommer ifrån, men det tror jag inte. (=

#7 aha, tack för svar… jätte bra att det finns sånt =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mm det är jätte bra att det finns. Det som ibland känns oroande med dessa styrdokument är att det bara blir fina ord på pappret. Ja jag har ju lite erfarehet vad gäller min dotter, på min fsk så håller vi på hela tiden att arbeta med dokumenten så det inte bara ska bli fina ord utan oxå handling om det händer något !
Små barn kan ju oxå kränka andra barn även om det inte är på samma nivå då. 
Tror också att vi först måste gå till oss själva. Många vuxna håller på med mobbning och utfrysning i arbetsliv och hemma. Nedklankande ord till barnen, och så vidare.
Men att skriva under ett dokument att de inte ska mobba, tror jag är bra. Barnen tar det skrivna ordet på allvar. Dessa hellgon är också superbra.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?