Är det okej att mobba tex:snuskgubbar?
Jag & nåra var ute på en pub & sjöng Kareoke, där fanns Också en full & mycket närgången gubbe, ville gärna stå ca: 1 cm ifrån ( gärna ta i en) -Det kändes inte bra. Flera av oss tjejjer kände detta från han. Han försökte bjuda upp mig, men jag tackade nej. En tjej stog & snackade skit om honom med nåra. jag sa till henne att jag också tycte han var närgången med mig.
Senare på kvällen när vi skulle gå därifrån… vi stod utanför puben & pratade & rökte. Plötsligt började alla springa & skratta, nån slet i min arm & sa: "kom nu!" ..så jag bara sprang med och skrattade jag med. Men jag undrade samtidigt vad vi egentligen skrattade & sprang för. Sen såg jag den närgångna fullgubben, han kom och gick efter oss , & ropade på oss. Det var då jag fattade varför dom/vi sprang & skrattade för. Det gjorde mig illamående. Mitt humör sjönk till botten direkt. Vi gick hem till en kille på lite "efterfest". Jag gick hem tidigt! Jag mådde dåligt länge efteråt för det som hände! (Detta tycker jag nämligen är mobbing!) Jag vet ju inuti att jag egentligen inte var med på detta (eftersom jag inte visste vad jag sprang för) ´…men samtidigt var jag rädd att gubben & de andra skulle tro att jag var med på det, för: det såg nog ut som jag var med på det! & därför kände jag mig ändå mig som skyldig & "deppig"! Jag är ju så jävla mycket emot mobbing & sånt. Det vet många att jag är också. Men kanske skrattar dom därför åt detta? Hoppas inte!
Nån gång senare pratade jag med en av tjejjerna som var med den kvällen. Jag frågade henne om hon tyckte att hon hade sett mobbing, eller varit med Å mobbat nån gång. Hon sa nej. Då börja jag prata om den där kvällen på puben när vi sprang ifrån "den närgångna gubben". -Ja, sa hon. Jag sa: -jag tycker att det var mobbing! Hon sa: - Ja , men han var ju en "snuskgubbe", då måste man ba´ ju! Jag sa: -Näe, det tycker inte jag! Jag berättade också för tjejjen att jag (den där kvällen) inte fattade först vad vi sprang för, men att sen när jag fattade så mådde jag piss för det!
Det kändes skönt å berätta detta, + att jag var nyfiken på hur hon såg på handlingen.
Tydligen så tyckte hon att: ifall personen är bara tex: en "snuskgubbe", -då går det bra att mobba personen!
Jag fattar inte! Hur ser ni andra på detta?

Jag anser att mobbing alltid är fel oavsett om det är ett litet barn eller en "gammal snuskgubbe". Du gjorde helt rätt i att tala om för din kompis vad du tycker om det hela.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
du gjorde helt rätt tycker jag, och det bevisar ju att du har empati nog att tänka till,och det ska du vara stolt över
Jag tycker inte att det är rätt att mobba en person, vare sig det är en pedofil, mördare eller en välgörare. Däremot tycker jag att man med all rätt kunde ta avstånd ifrån honom.
Utfrysning är ju oxå en slags mobbing, men jag tycker det är helt ok att utfrysa en pedofil eller något liknande, det gör man ju för sitt eget och sinna närmaste välmående, inte för att göra sig rolig över personen eller för att vara elak. Hoppas att ni förstod vad jag menade, det vart något rörigt tror jag.
Tycker du att utfrysning är en slags mildare form av mobbing?
Jag håller inte med dig om att det är okej att frysa ut nån! (jag skulle iallafall inte stå ut med att göra nåt sånt!)
Är du verklligen säker på att du vet vad "utfrysning" är?
#4 Jag menade absolut inte att det var en mildare form av mobbig, då detta tydligen klassas som den värsta formen, och jag har varit utsatt utav den, vart har jag skrivit de? Jag vill inte ha något med folk som kan skada mig, minna barn (de jag kommer få) eller min omgivning, därför ser jag det helt ok att helt enkelt stöta ut en pedofil eller annan typ av liknande männsika om man har underlag för att det verkligen är så.
Oj, såg att jag hade skivit helt tvärt emot vad jag sedan skriver i inlägg #4… Men nej, absolut inte ok att mobba någon för att vara elak eller att göra sig rolig över en person, men att utfrysa personen för att hålla denne borta ifall h*n kan utgöra föra mot mig, eller någon annan ikring mig.
Så du menar alltså , att: ibland är det illa att mobba, & det är då man gör det mot en "bra person", men ibland kan va starkt av en "att mobba", ifall det är "en person som har gjort dåliga saker" (efterssom det då är till för å skydda) !?
Jag tycker att -man behöver inte umgås med alla. Men att frysa ut tycker jag är grymt! Frysa ut nån är då man inte låtsas som om personen inte finns. tex: om personen pratar till dig, så låtsas du som att du inget hörde o.s.v. Jag tycker det Way way bättre att prata ärligt rakt i ansiktet på personen isåfall!
#7 Inte alls så, det finns mindre bra personer som man inte heller ska mobba. Men att säga till denna person "Jag vill inte ha med dig och göra, för du är pedofil" eller vad han nu är för något, tror jag skulle såra det med. Vadför bara inte ge fan i personen för? Ta tillexempel att det är en mördare då, risken finns ju att det händer igen och då vill jag absolut inte säga något sådant till h*n. Men alla har vi ju våra åsiket, ellerhur? Och jag står för att jag helt totalt skulle frysa ut någon som har gjort något sådant mot mig eller något annan person, det är något man kan rå för!
Du upprepar helatin >>Jag skulle frysa ut en sån person<<
men säger du >nej, jag sjkulle alldrig mobba någon<<.
-men FRYSA UT betyder ju MOBBING!
#9 Ja, det vet jag mycket väl, och ja, det är fel att mobba, och ja, ännu en gång, jag skulle frysa ut denne. Så tycker jag. Jag låter mig själv ha minna egna tankar, funderingar och åsikter, precis som jag låter dig tycka vad du vill i denna fråga.
Jag är rädd för (& jag tror att det är så) att det är många fler än du som resonerar såhär! Problemet med att resonera sådär är att >>Ifall det är en dålig person så är det okej att "frysa ut"/"mobba" den<<. Är att tex: på skolan eller på arbetsplatsen kanske några personer är arg på, eller irriterad, eller rädd för en person (kanske för personen "fjäskar" för läraren/chefen, eller så "skvallrar" personen, eller nån annan orsak). -Eftersom dom är många som tycker så om personen samtidigt - så tänker dom att då måste det ju verkligen vara nåt fel på personen, & då (enligt deras tolkning) måste ju personen ba vara ond eller nåt! - Så då tänker dom kanske lite som ditt resonemang: >>Att ifall det är en person som har gjort något hemskt, & som förtjänar det, - så är det ju ok att "frysa ut" den personen<< & så tänker dom oxå: Ja men alltså; om det finns en orsak bakom, (som det ju finns här -då är det ju inte Mobbing precis! …utan bla,bla,bla…
Det finns tre sätt som mobbare ofta tar till. -Det första är förnekelse. -Ingen har sett eller hört något. Det andra är att man gömmer sig bakom gruppen. Det är ett sätt att pulverisera sitt eget ansvar. & det tredje är att man skyller på mobboffret, beskriver personen som provocerande. Att personen egentligen fick vad den förtjänade. (tex en pedofil eller nån annan sort!)
Snälla, bli inte sån där du också!
#11 Tycker inte att det är ok att mobba någon för att dom fjäskar för läraren eller liknande. Jaha, så du menar att pappas kompis som antastade mig som liten ska vi fortfarande prata med? Tycker itne du att det är mer än rätt att frysa ut denna person? Vad har han för rättigheter att fortfarande ha en fot i våra liv för?
En pedofil har i detta fall valt att inte respektera andra människor, och vara en del av samhället.
Jag hade nog bara gott därifrån om jag hade varit i denna situation.
Det är ju så, att vi är alla människor. Oavsett om vi är rånare, pedofiler eller uteliggare.
Vi vet inte orsaken till att de blivit sådana och då ska vi inte döma. Men har man pedofil i närheten, så får man hålla ett extra koll. Det kan vara världens trevligaste människa, fast om du har barn, släpp inte in.
Men ett hej eller så, skadar aldrig.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Jag är nog en sån som håller på rätt & fel. Jag är emot mobbing / pedofiler / våldtäkt / djurplågeri /mord & sånt (& ja, det är ju sånt som man kanrå för!). Det spelar ingen roll vilken ursäkt man har (spelar tex ingen roll hur dåligt man mår!)& jag tycker inte ett dugg synd om dom som gör det medan dom fortfarande är såna, & dom inte känner ånger för det! Man gör bara inte sånt! - inte jag, inte du, inte nån annan!- &, vem det än är mot! -Det finns ingen ursäkt för det, punkt slut! (<-Det är så JAG tycker!)
Men jag tycker: man kan inte ändra på det som redan har varit, -därför tycker jag att man ska va öppen för att folk faktiskt kan ha förändrats! Man ska va i nuet!
Men tex: om du har varit antastad av en person så är jag inte så jäkla förvånad…(eftersom det inte är så lätt att styra över sina känslor!)..att just du inte vill se just den personen nå mer! (& du kanske har svårt för å lita på folk?) - Det är inte så konstigt!
Om en person pratar till dig, så (tycker jag) det är iallafall är bättre att svara tillbaks & va ärlig, än att behandla den helt & hållet som luft. (Jag tycker inte att alla ska behandladen personen som luft resten av livet!) Och om man inte klarar av å prata med personenså ska man iallafall (tycker jag) istället - titta på personen & visa ärligt att man är rädd,& att man inte vill, - Istället för å spela tuff & aggressiv eller nonchig, - vara sådärmobbingaktig. (Men jag menar givetvis inte att ett barn ska prata med en pedofil!)
Men kanske menar du inte exakt "utfrysning" heller? För tex: att man "håller sig undan"från en person måste inte betyda att man "fryser ut" personen. & att tex: du visarför en person att du inte vill vara med den, fast den verkar vilja vara med dig, - dettycker jag inte heller är "utfrysning"! Men det svider såklart för personen att va den somblir dumpad/Avvisad! (men det är ju inte mobbing för det!) (Det beror ju isåfall på hurdet görs!) Det svider ibland när folk är ärlig! Men mobbing (tror jag) är oftast när folkär på ett oärligt/oäkta sätt!
Alla har vi väl våra åsikter och sånt där. -Ja, det har vi! men jag tycker inte att manbara ska lyssna och va tyst för -vad som helst! jag tycker att det är bra ifrågesätta &kritisera ibland! man ska inte bara låta folk "mobba" & sånt, bara för >>alla har rätttill sitt eget sätt<<! Alla har vi våra åsikter å sätt, -som vi ska få ha! (alla är brasom dom är!) ..Förrutom med "sånna saker som mobbing/våldtäkt/djurplågeri &liknande! (-enligt mig!)
Jag, till exempel, klarar inte av människor som luktar alkohol. Känner att jag får igelkottaskinnet, utåt. Är faktist väldigt noga med att tala om för dem, varför jag känner så och att jag kliver ett steg bakåt.
Bättre att tala om än att stänga dörren. Har en granne som är lite för glad i sprit. Han vet om hur jag är och är noga med att stå på avstånd. Men jag pratar med honom,även när han är full.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Ja, jag tycker att det är mycket bättre - för då får man ju veta vad folk tänker. (för tex: man kanske inte är medveten om vissa saker med sig själv!?!) & då har man ju iallafall chans att ändra på den saken med sig själv, eller säga emot, eller iallafall chans att säga nåt tillbaks. Det är ju bättre SÅ. än att det är som om man inte fanns! (..men kanske finns det dom som inte tycker att det är SÅ?)