Mobbing iFokus

Mobbing

Etikett: allmänt
Läst 2420 ggr
johan86
0

särbehandling på jobbet!

Blir nog rätt special behandlad på min arbetsplats och de stör mig även om ajg har problem bör jag faktiskt få en chans! men vad kan jag göra! De behandlar mig förvisso rätt ila ibland sextrakaserar iaf enligt mig gilalr itne de kallar mig sexy hella tiden inte fan är  jag de häller!

[Komar]
0

vad menar du? Tex: hur specialbehandlar dom dig?

johan86
0

asså de straffar aldrig för de jag gjort fel..de går alltid runt o kallar mig saker o jag ve t ju att de inte menar väl de verkar tycka jag är helt tappad bakom en vagn jag har frågat o de sa självklart nej mend e tror jag inte på jag vet itne vad ajg skall göra….de är jobbigt som … men de kanske är meningen att ajg skall ta de kanske vad  vet ja..-

[LenaB]
0

Usch vad jobbigt. Har du varit i kontakt med ledningen angående detta? Tänker att de måste vara de som hjälper i såna här lägen.

johan86
0

#eftersom de är  privat ägt så finns de bara en person att gå till och han är lixom lite med på ett hörn så de gör inte saken lättarre men jag menar de kanske bara e överdrivet snälla vad vet jag men trackingen den går jag fan ej med på…

elinn
0

Att våga säga ifrån kan verkligen vara jättesvårt men om det inte finns något annat alternativ så ta mod till dig och gör det.

Man behöver inte snäsa eller låta arg utan bara förklara att man inte gillar att bli kallad olika saker.

Lycka till =)

johan86
0

#5 kan ju alltid försöka men tror inte de hjälper de skrattar nog åt mig:( de gör de jämt på ett små elakt sätt tycker ja:(

elinn
0

Vad jobbar du med Johan??

Finns det något fack kopplat till din arbetsplats som du kan vända dig till kanske?

johan86
0

#7jag vet vad du menar de är bara så svårt vet inte vart ja skall börja ju! alltså idag var nog den värsta dagen på detta år som knapt börjat allt har bara varit fel enligt chefen och jag har lixom gjort de han sagt men trots detta har de blivit fel så nu snurrar de vilt i skallen kan jag lova! jag blir bara så knäpp så jag vill gråta vad gör jag för fel? borde jag bytta jobb eller vad e de för något som är meningen egentligen här fan orkar snart inte mera ärligt talat!

[Komar]
0

& det där med "SÄRBEHANDLINGEN" : Jag tror att du ska va bestämd & att du ska säga till ordentligt att du inte vill ha sån specialbehandling som du får. Att du ska säga att du vill att domska kräva mer av dig! Att du klarar av mer! Jag kan förstå att det är: skitjobbigt att bli behandlad som mer handikappad än man är! (typ: alla springer & öppnar dörren åt en helatin & sånt!). Säg tex:att du vill ha ditt "straff"(som du sa) för saker som du har gjort fel, & sånt!

Lita på vad det är du känner. Ifall det känns som dom "jävlas med dig" -så är det nog så! Dom har säkert (omedvetet eller medvetet) dålig inställning mot dig (..och säkert mot fler.) Det är säkert som du säger: Dom försöker vara snäll för dom både tycker lite synd om dig + för att dom vet om att det är så man ska vara mot folk (+ kanske att dom inte vill åka fast för "mobbing"?) & att dom då och då - kan dom inte hålla sig ifrån /stå emot att va jävlig. (eftersom att dom inuti har dålig inställning till dig). Jag förstår att det är svårt å veta vad man ska göra/säga tillbaks, när man inte vet ifall dom är dumma eller inte(för dom inte är ärlig)!

Men fråga dom inte vad det är dom egentligen tycker och tänker, för dom är ju inte ärliga (& det vet du ju!?) - Det får bara dig att låta som, & känna dig som en negativ person (som nog går omkring och är misstänksam & inbillar dig en massa saker) ! Det är inte lönt att prata med dom om det på ett äriligt/rakt sätt! Försök istället hitta på ett fiffigt sätt å "svara tillbaks" på/ "hugga tillbaks" på! ett sätt, -liknande som det sätt som dom har, -ett sånt där listigt "tyst" manipulativt sätt!

Detta säger jag att jag tycker du borde göra, eftersom det var väl det du undrade!? - Men mesttycker jag att det är nog "dom på ditt jobb" som borde ändra sin inställning. Men inte bara just dom på ditt jobb .. även många andra i världen! mer förståelse/bättre inställningar till olika saker -borde finnas i hela världen! mer förståelse för :"det okända"/"Det ovanliga"/"onormala" & bättresyn på: svaghet medmera… (Alla som läser detta nu..kommer inte ta åt sig, det vet jag! Men våga vara lite självkritiska! Jag brukade själv dras omedvetet med i sånt där- ibland!)

Med kroppsspråket säger vi 60%, med rösten säger vi 30% och med orden 10 %.- Det är inte bara vad vi säger som betyder något utan även hur vi säger det. Därför tycker jag: att man kan ju också vara mobbing-aktig mot nån, med bara - rösten & kroppsspråket! & använder man sigav den sortens "mobbing" kommer man oftast undan med det. samtidigt som personerna tror :>>vi har inte gjort något fel!<<.

Det var ju Det här jag pratade om med en tjej på sidan: "mobbat", att :Det värsta är nog inte just när folk"kallar en saker"! Problemet är det som finns i folks huvud om saker & ting - hur folk tänker ! T.ex: inställningen till vissa sorters människor, & folks syn på "svaghet" ..särskilt när vi vet att vi kommer komma undan med det! Fast mobbingen medmera..! -Sånt där kan inte ba´ gömmas undan (genom att försöka låta bli att säga det!) - Det kommer synas & märkas, &- då & då kommer vi inte kunna hålla det inne, så det "pyser ut"..kan självklart få bort ändå - om vi bara vill! - "Världen är vad vi gör den till"!!!     …bla.blabla…

Man kan ta bort alla "dåliga ord" men blir inte av med mobbingen förrens den dåliga inställningen är borta!

Detta vart ett långt & slarvigt brev, -hoppas du förstår vad jag vill säga!)

[LenaB]
0

(Man kan ta bort alla "dåliga ord" men blir inte av med mobbingen förrens den dåliga inställningen är borta!) Mycket bra formulerat Komar!

augenauf
0

Ta snacket med chefen de kanske inte enns har fattat att ni inte tycker om det…men för guds skull tat lungt och säg det tydligt fega ur gör det bara värre.

Bättre att få höra om ni gör ett bra jobb eller ej och att det inte längre är okej med öknamn.

Har själv varit chef för 30 anställda i 2 år och de e inte lätt att veta vad som är ok eller inte i arbetsgruppen.

Har kommit anställda med problem som varit i många år men ingen har lyssnat på dom… många har blivit väldigt förvånde när man tagit upp det hela men det har slutat…

[LenaB]
0

#11: Det låter som ett bra råd.

[Komar]
0

#11  Men, känner/ser man inte på en person hur den reagerar på sånt som man gör eller säger?  Måste man personen helatin säga: >>Jag mår dåligt av att ni gör sådär<< ?