Mobbing iFokus

Mobbing

Etikett: allmänt
Läst 2002 ggr
[Komar]
0

Survival of the fittest

Det är "de starka" som överlever sägs det! Vilka är då "dom starka"? -Ja, inte kan det iallafall va dom som låter sig "blint" ledas av en "ledare",- som inte vågar tänka/tycka själv! -som låter sig "göras om" till nåt annat än den dom är. -Som låter sig ledas till att göra saker dom inte egentligen vill göra, som tex: att mobba! Dom gör detta förmodligen för dom -inte vågar säga emot - & är rädd för å synas som : "mesig" & "apatisk", -som svag!

"Den andra sorten", -den som inte heller vågar säga rakt ut vad den tycker, den som verkar ganska "mesig" & "apatisk" och som drar sig undan istället för att va med å tex: mobba. -Dettta är en helt annan sak! Det är ju en person som kanske är tex väldigt blyg eller liknande, eller kanske bara -vet inte vad den ska ta sig till! En person som förmodligen har dragit sig undan för å försöka samla tillräckligt med kraft -till å sen säga emot. Detta är en person som bara har tagit "en paus"! Detta sätt är (enligt mig)…mycket bättre än det förstnämnda, -personen har iallafall inte gjort något ont!

Igen av dessa 2 sorters personer är särskilt "starka" eller "säkra på sig själv"…(..än!). Men det jävliga är att "den förstnämnda" - ändå gillar att "trycka ner" den sistnämnda, med: -Åh, vad "vek" du är!/-Dags att skärpa sig nu!/-Tuffa till dig,vet ja! o.s.v. Och sen så gillar den också att kalla sig själv för stark! (Alltså "klappar den sig själv på huvet")!

Om inte folk såg ner SÅ på: svaghet/känslighet/snällhet o.s.v. -så skulle det nog inte finnas så många "mobbare" (& liknande) !?! -Eftersom mobbing och sånt ju oftast är ett sätt att -försöka dölja sin "svaghet" på!

Eller vad tror ni andra?

[Komar]
0

Är det inte så folk ser det?(Medvetet/omedvetet?) (Har jag jättefel?) Att det är "dom starka" som överlever, & att det är "dom svaga" som sorteras bort & som inte klarar sig.(Det var ju tex nån som sa: -Så är det ju i naturen också!) Hur ser du det? Diggar du >>Survival of the fittest<<?

AnneN
0

Det beror ju också på hur man tolkar ordet stark. En del tolkar det som fysisk styrka, andra som mental styrka. Sen kan man även fråga sig: vad är det att vara mentalt/psykiskt stark?

I detta fall så tolkar jag ordet stark som något menalt/psykiskt.

Jag anser att vara psykisktstark är att bland annat kunna öppet erkänna sina brister och våga visa att man har svagheter, och att kunna ta tag i situationen och vända sina svagheter/brister till något positivt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Komar]
0

Menar du att du tolkar >>Survival of the fittest<< som att det är en person som erkänner sina brister & vågar visa att man har svagheter osv ?

Men är det verkligen dom som har klarat sig bäst i livet?

Det verkar som att vissa tolkar det som att Dom som mobbar är dom starka Och som överlever(få det bra), Och dom mobbade som är dom svaga! 

Och faktiskt så tycker jag att det verkar som många som har mobbat har fått det bra.

AnneN
0

Vad menar du med har fått det bra?

Framgång i livet har för min del inget med karriär och pengar att göra utan snarare med att må bra psykiskt, vänner som är äkta, vara omtyckt för den man innerst inne är, ha mål i livet som man försöker uppnå, mm.

Men om man anser att de som har det bra är de som har typ chefspositioner och hög lön så ja då är det nog ofta de som syns och/eller hörs mest som har störst chanser att lyckas.

Survival of the fittest tolkar jag som att det är den som är stakast som överlever, och styrka för mig är att kunna inse sina brister och kunna vända dem till något positivt.

_**/Mvh Anne

[Komar]
0

Mina vänner & i princip ALLA jag såg - mobbade, i högstadiet (tex så gillade dom å mobba en viss kille i klassen, mycket!). Jag hamnade utanför mycket pga jag inte var med å mobbade. Jag vart också mobbad sen. & hade inga vänner sen. Mådde skitdåligt. (detta hade jag inte väntat mig!) Började känna mig som en helt annan sort än andra, & så känns det fortfarande! (Jag tycker att världen är full av mobbande folk!). Alla som mobbar har oftast vänner, dom mobbar ju i flock (Alla verkar ju mobba lite då & då, olika mycket!) Jag verkar va den ovanliga sorten, inte mobbarna! -Det är iallafall vad jag har sett! (Men kanske ser jag i syne?)

Jag tror att dom som är med å mobbar & sånt blandannat diggar "survival of the fittest", -& dom tycker att detta betyder: att det är dom som mobbar & sånt som är dom starka, som gör rätt, är överlevare, att det är ju bra att va grupp-tänkare! & att "dom där svaga" är dom som gör "fel" -dom rensas bort/mobbas ut, såklart!

Detta är också den enda tolkningen jag har hört, av "survival of the fittest", innan nu! -Därför trodde jag också att det betydde så! Därför har jag också -aldrig gillat dom orden. Jag gillar din tolkning av vad stark är, bättre! Jag hoppas fler tänkte så, än på "det andra sättet" !

Men jag tror som sagt tyvärr att "såna som är med å mobbar" är såna som tänker på "det där andra sättet" !?! Dom själva tycker nog att dom är väldigt starka, & att dom gör "det rätta",- tills dom …upptäcker att dom bara förstör med det dom gör, & att dom faktiskt mår dåligt av å göra det!

Men kanske fortsätter många av dessa å försvara "sättet" långt efter han/hon upptäckte att han/hon gjort fel. Är för stolt. -Fortsätter säga: "det var jag som gjorde rätt!"/ "Det är jag som är naturlig!"/ "Hallå, den starkaste är den som överlever ju!" o.s.v. -Detta får andra att lyssna & ta efter från det!

Men kanske kan man förebygga så folk inte mobbar, - genom att börja sprida runt ordentligt -din tolkning av stark, istället, & försöka få bort den andra tolkningen!?!

**

Skrivit av lite från tidningen PS:

**

Att känna förakt för den svage som inte orkar är nog vanligare än man tror. särskilt om man själv är den som alltid biter ihop och "klarar allt".

Svaghet och sårbarhet föraktas, hånas och döljs bakom glättiga fasader.

vissa av oss tycker att sårbarhet och svaghet är "lika med":bevis på otillräcklighet.

(Det är sånt folk har fått lära sig av föräldrar och kultur.) En sån person känner förakt för sårbarhet hos sig själv och andra.

AnneN
0

Jo jag vet att min tolkning av stark är ganska ovanlig, jag är nog faktiskt den enda hittills som jag själv hört tolka det så. jag har i hela min skoltid varit mobbad just för mitt sätt att tänka och agera, jag har aldrig följt med strömmen, tänkt på samma sätt som de andra i klassen, agerat på samma sätt i olika situationer, mm.

Jag fick flera gånger om dagen höra att jag var dum i huvudet bara för att jag inte tänkte på samma sätt som alla de andra, de tyckte att jag tänkte fel. Men om jag nu tänkte så fel, hur kunde det då komma sig att mitt svar på en fråga eller lösningen på ett problem blev samma som deras fast bara med den skillnaden att jag "tog en annan väg" till svaret/lösningen.

Jag hoppas verkligen att på något sätt kunna sprida min tolkning av "survival of the fittest" så att fler kan se på styrka och svaghet ur en annan synvinkel än den som vi får lära oss av samhället.

Visst jag är för "survival of the fittest" men inte med den vanliga tolkningen utan med min egen tolkning.

_**/Mvh Anne

[Komar]
0

Men jag tycker "survival of the fittest" …låter ungefär som …"starkast vinner"! -Men man kan inte tävla om vem som är starkast. -Man blir stark/självsäker när man blir det. -Jag tror inte man kan "piska fram" det, eller "pressa fram" det !?! Jag ser ner på mobbingen, inte på svagheten (-svagheten som ligger bakom) . En person som är STARK …mobbar nog inte. -Men jag mobbade inte, men jag kände mig inte heller stark !