Katastrof svenska skolan!
Läste alla artiklar idag om den stora ökningen om mobbning, att detta var ett stort problem som även kunde påökas med mobbning av lärare mot elever var inget ovanligt förr men herregud vi lever på 2000 talet och kan inte ens ha ryggrad nog att ta tag i saken och få ett slut på skiten och kasta ut dem som mobbar.
Det fanns en lärare där jag gick i grundskolan som var vädligt hård med mobbning och kunde gå väldigt drastiskt fram, han blev avstängd som lärare pga hans metoder men jag tycker att om man ser en fajt i korridoren måste man som lärare få ta tag i eleven och hålla fast denne tills det går att hantera den utan skadegörelse på egendom eller personer.
Fega jävla rektorer och lärare osv som sitter tycker jag, det borde vara noll tolerans på riktigt!
Håller med dej.
För att citera mamma dom många gånger hon pratat med kompletta främlingar om samma sak: "Ungdomar har ingen respekt för dom äldre idag. Annat var det när man var ung och nån slogs. Man sparka aldrig på den som låg och inte tog man med sej ens en kniv i ett slagsmål. Det är ett helt annat klimat idag än det var på den tiden". "På den tiden" var när mamma var ung på 70-talet (hon är född i början på 60-talet).
Håller med mamma till punkt och pricka i det. Ska man slåss så ska man slåss med nävarna i såna fall, men kan man så ska man avstyra ett eventuellt slagsmål.
Tycker att skolan du gick på gjorde fel som stängde av honom. Han gjorde det han ansåg var rätt i såna situationer (kände honom inte, men jag antar att han tog tag i all mobbning han bevittnade) och hans metoder kunde man kanske ifrågasätta men det gör man ju med allt. Istället för att stänga av honom som dom gjorde så kunde dom utarbetat en hanteringsplan mot mobbning tillsammans med honom.
Kan hålla med om att rektorer i många fall är fega. Antingen blundar dom för det som händer eller så vågar dom itne säja som det är. Jag vet det eftersom kuratorn på min förra skola var rena veklingen jämfört med mamma när hon ringde och skällde ut kuratorn som var den som skulle få stopp på mobbningen mot mej.
Hade man samma respekt i skolan idag som man hade för 50 år sen så hade skolan nog vart bättre i mångt och mycket!
Respekt saknas överlag idag tycker jag.. Man kan inte ens ha ett vikariat utan att en hel avdelning snackar skit bakom ryggen på en och sedan är otrevliga utan förklaring för att frysa ut en (då jobbar jag på förskola som vikarie kan ju nämnas).
Förstår inte vad det är för fel på folk, seriöst. Ynkryggar allihoppa..
Det med rektorerna häger mycket på att dom ska vara ganska neutrala och hålla god min :S
Jag kan bara tala för mej själv när jag säjer att jag bemöter alla med samma jämlikhet oavsett bakgrund. Man kan bara inte gå runt och ha ogrundade förutfattade meningar om folk.
Kanske har folk blivit slapphänta med barnuppfostran, vad vet jag. Jag vet att mamma överlämnade min uppfostran till skolan men det hade hon inte behövt för jag var redan då lillgammal och förstod att så gjrode man bara inte. Man ska ha respekt för äldre och hjälpa dom som behöver hjäl. Det sa mormor till mej och det har jag haft med mej sen dess. Respekt för lärarna hade jag när jag var liten och har det fortfarande, speciellt när man är vän med lärarna då ska respekt finnas med i alla aspekter. Sen när man dessutom går på en skola där man bjuder in andra skolor att komma och titta på vår så måste man ha respekten med sej och vara snäll när folk frågar. Det är ju vanligt folkvett som väldit få verkar ha idag.
Jo är likandan, blir galen på att tanter får stå och unga sitter ned i bussar och dylikt, så gör man inte heller. Men jag har haft respekt för lärare men en del ggr inte då läraren själv användt sig av fel metoder.

Men herregud vad sur jag blir, häromdagen var jag som vikarie på skolan med barn som var 8-9 år och två grabbar mobbade en tjej, ordinarien gjorde inget så jag gick in puttade bort ungen som drog i flickans kläder och sa åt honom att så gör man inte och han ska passa sig för att inte jag ska ta till med att prata med hans föräldrar om hans dåliga beteende.
Ordinaren rycker på axlarna.
Dagen efter städade jag som vikarie på en förskola och träffade på en bekant vikarie kollega som är 20 år äldre än mig som berättade att hon vart på utflykt med den här grabben och han hade börjat slå sönder massa youghurt lock för att han visste att han skulle bli tvungen att äta dom och man fick bara ta två var och han slog sönder 5 stycken och började skrika könsord till en liten tjej (samma tjej som han bråkade med när jag grep in) som satt brevid och kastade en sked rakt i ansiktet på en pojke mitt i mot, vikarien tog tag i pojken och tog med sig honom till en trapp (dom hälsade på en bondgård) och sa åt honom att sitta där tills han grunnat färdigt på hur man ska bete sig mot andra och saker som inte är ens egna, då tog ordinarien till orda och bad pojken sitta brevid henne istället för att sitta där på trappen alldeles ensam så då förlorade vikarien alla auktoritet, fy så dåligt.