Varför gaddar man ihop sig?
Jag är ingen medlem här på sajten men de senaste dagarnas händelser har fått mig att fundera på hur människor fungerar i mobbing, trakasserier, förtal och liknande händelser.
Jag har inte blivit mobbad och jag har aldrig heller mobbat någon. När jag gick i skolan på 50- och 60-talet, då förekom det egentligen inte någon mobbing. Visst fanns det hackkycklingar men aldrig så att någon mobbade som händer idag.
Däremot så har jag på mina arbetsplatser och genom andra sociala sammanhang genom mitt 61 åriga liv, sett hur en person kan få med sig ett helt gäng. Det har också hänt att jag har blivit utsatt och blivit objekt för försök till mobbing, men jag har haft styrkan att se vem uppviglaren är och konfronterat mig direkt med vederbörande.
Jag har också alltid tagit parti mot "drevet" och mobbinggruppen och visat att jag inte låter mig ledas.
Och nu till frågan;
Vad är det i människans beteende som gör att människor plötsligt kan förlora allt vad medkänsla heter för att trakassera, mobba, förtala, förfölja en annan människa? Nu talar jag om vuxna människor som borde veta bättre och borde tänka själva.
Någon som vet?
Om någon undrar varför jag tar upp detta så blev jag själv utsatt för en attack på min sajt för några dagar sedan. Därför började jag fundera på detta.
Hälsningar
Nu har jag inte läst vad det handlar om på din sajt men rent allmänt kan det vara så att de inte vågar själva utan måste ha fler med sig.
Ofta är de väldigt bra på att prata och få med sig människor och att få andra att göra det de själva inte vågar. Då de har med sig ''mobben'' så blir de starka men är de ensamma så är de väldigt sårbara och små.
De vill ofta synas och få uppmärksamhet. Det kan vara avundsjuka och då trycker de ner och sårar för att själv hamna i fokus.
Det finns säkert andra anledningar också men här var några som dök upp, de jag tror är de vanligaste.
Jo jag förstår det du säger. Och i detta fallet var det väldigt uppenbart att vederbörande ville vara i fokus.
Men det som förvånar mig är hur vuxna människor plötsligt inte ser och känner vad som är rätt eller fel och inte ser att de själva blir precis lika elaka som attackeraren. Detta är ju precis samma sak som händer på en skolgård där attackeraren får utföra sina hemska handlingar inför en publik där några av publiken själv börjar sparka och spotta på den utsatte och de flesta bara står och ser på utan att våga ingripa med rädsla för att de själva sen ska bli utsatta av attackeraren.
Sitter och funderar på om detta är ett väldigt primitivt gruppbeteende som härstammar från den tid då vi människor fortfarande klättrade i träd.

Hej!
Jag är ny här på iFokus och läste det du skrev och jag började själv analysera mobbning i vuxen ålder.
Själv har jag varit mobbad i stort sett hela min skoltid, och jag har säker helt omedvetet själv deltagit i mobbing. Jag har även upplevt lite av en vuxen-mobbing, även i min egen familj, vilket är lite tragiskt. Jag tror mycket det är för att jag vågar att vara annorlunda och tänker för egen maskin, så pass det går. Tyvärr har det lett till att jag är osäker och sårbar i vissa situationer, vilket mobbare ser men andra inte utan de ser en stark ung kvinna.
Men åter till din fråga. Det jag har märkt med mobbing är att folk är rädda för att själv bli mobbade av mobbaren, det är väl ganska genomskinligt. Men varför mobbaren mobbar är mycket av det du säger, att hamna i fokus och känna sig viktig. Detta gör även psykopater. Tyvärr kan det vara just psykopater som ger sig på "svagare" personer, de känner kanske ett rus av att mobba, de känner sig levande. Det kan till och med bli ett beroende. Men i grund och botten har de så låg självkänsla och självbild att genom att hävda sig själv ger dem en liten glimt av sin egen kapacitet, vilket är makt och maktutövning. Detta förstår jag nästan du vet själv, och jag är ingen expert direkt.
Vad jag däermot vet är att människan klassificierar sin omgivning efter termer och begrepp som varierar till person till person. Om någon eller något inte stämmer med den sociala kontexten, gör människor allt för att förstå det som "aviker", eller gör allt för att avlägsna det som är udda eller är "konstigt". I människans egna osäkerhet söker de medhåll från andra "svaga" människor för at bekräfta att de har rätt. Om de nu får medhåll känner de sig starka och tror de har rätt. Det och andra sidan betyder inte att de gör eller "tänker" rätt.
Nu tycker jag själv att jag diskuterar i cirkelargument om detta ämnet, men jag hoppas du förstår hur jag tänker. Jag hoppas att du finner ro i att veta att du är "annorlunda" och vågar att sticka ut, för det är väl kanske det som har hänt på din sajt.
Jag följer min devis: endast döda fiskar simmar längst strömmen.
Hoppas du finner mitt inlägg användningsbart!
//Tumulus
Eftersom jag är den person som Gunilla anser ha "hoppat på" henne och dragit med mig någon mobb, så tänkte jag att jag kan ge en annan bild.
Jag känner mig nämligen också påhoppad och felbehandlad i detta, och ha mått mycket dåligt av hur jag blivit behandlad av motparten. Jag handlade själv, många höll med mig och stöttade mig, men det var människor som jag inte brukar hålla kontakt med, så att jag hade någon "mobb" med mig är helt fel. Jag är inte intresserad varken av att stå i fokus eller att ha någon "fanclub", däremot har jag väldigt svårt att acceptera när jag inte blir rättvist behandlad.
Det jag vill säga med detta är att det nästan alltid finns två sidor av en konflikt och att bägge parter ofta anser sig ha rätt.
Det Gunilla skriver här gör ont i mig. Jag har inte skivit på någon annan site om detta, men tydligen behöver Gunilla fortsätta älta i det. Jag sökte inte detta inlägg, utan fick tips från en annan ifokusmedlem som talade om att jag återigen var uthängd som en hemsk människa, frågan är om inte det är mobbing också, eftersom det är lätt att ta reda på vem hon pratar om även om hon inte nämner några namn?
# 4- Nu ska vi väl vara lite sakliga här Nancy Alke. Jag har inte hängt ut vare sig dig eller någon annan här i denna tråden.
# 3 - Mycket intressant det du beskriver.
Jag har faktiskt träffat på några som säkert är psykopater och har även studerat detta fenomen lite. Det finns många kriterier som stämmer överens. Det som utmärker en psykopat är ju att han/hon inte vet att sätta gränser och vet att avsluta sina attacker.
Som medlem på sajten godkänner du samtliga regler nedan.
Det är inte tillåtet att:
- Bryta mot svenska lagar och förordningar.
- Kopiera upphovsrättsskyddat material.
- Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
- Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
- Ägna sig åt personangrepp.
- Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
- Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.
Innehåll:
Du godkänner att sajten publicerar det material du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera innehållet.
Tänk på att:
- Alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du trycker på "Publicera inlägg". Då upptäcker du antagligen om du har skrivit fel och kan korrigera det.
- Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
- Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
- Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
- Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.
Om någon undrar varför jag tar upp detta så blev jag själv utsatt för en attack på min sajt för några dagar sedan. Därför började jag fundera på detta.
Ja! Skulle du villa tala om varför du tar upp detta?
Varför gaddar man ihop sig?
Jag är ingen medlem här på sajten men de senaste dagarnas händelser har fått mig att fundera på hur människor fungerar i mobbing, trakasserier, förtal och liknande händels
Kan du säga vad det är för tramatisk händelse.?
Lena.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Gunilla-R
Jag har följt med i så gott som alla inlägg på alla möjliga sajter om det här du kallar mobbing och förtal och jag kan för mitt liv inte förstå vad som skrivits för att du ska känna att du är mobbad, förföljd, trackasserad, förtalad mm mm. Varför får människor inte ha en annorlunda åsikt i en diskution än vad du har, Gilla? Det var ju så det här började, eller hur?
Jag har svårt att förstå vad det är du håller på med! Om du nu tycker att du är mobbad, så undrar jag varför du själv håller på att mobba och hänger ut folk som du gör?! Är det inte så att, som man lär ut, ska man själv leva!?
Jag slutade som medlem i Existens bara för att man inte får ha avvikande meningar i diskutioner än de som är godkända och i fas med vad några vissa andra har Inte för att jag ingår i någon mobbinggrupp eller drev som du skriver. Det var så dålig stämning pg av bråk att jag kände att jag inte behöver något mera av sådant i mitt liv. Det finns andra sajter tänkte jag, där dom har trevligt och kan diskutera som vuxna människor.
Om det är vi som slutat på din sajt du kallar för psykopater så tycker jag att det snart är på sin plats att du ber om ursäkt, Gilla.
Det finns människor som blir anmälda för förtal och det här börjar luta åt att det är det.
Vänligen
GunillaF
Jag har ingen aning om vad det här handlar om men det är nog på sin plats att ta detta via PM fortsättningsvis. Genom att diskutera här blir det nog bara mer infekterat och det är inte bra.
Inlägg # 9 Jag håller fulständigt med vad du skriver..
Efter som jag är en Mobbare enligt vad Gunilla.R.Sajtväd Existens.
Hur man nu kan vara det när man inte har skrivit något, efter händelsen som var inne på Existens. Om Gloria som var rökskadad.
Så kan du Gunilla.R. Svara på frågorna..
Eller är det som vanlig. Du bryr dig inte om mina inlägg?
För du har inte svarat inne Psykologi. Det är väl inte så snält, eller.
En sajt värd skall föregå med gott exempel, o inte traka ner på någon..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Gunilla R -Jag tror nog att det visst fans mobbing när du gick i skolan, men kanske hade du inte fått upp ögonen riktigt för det än!? Jag har hört vissa personer i nutiden som tycker att dom aldrig har sett mobbing! ..Men mobbing finns ju överallt!
Speciellt när man märker att en person blir ledsen för det man gör ..är ju en bra ledtråd till all det man gör/säger är dåligt!? Dom personer som ser sånt men ändå fortsätter dom som om ingenting har hänt (& tycker det bara är kul ungefär) -Då är man "en riktig mobbare"!
Nancy Alke, Gunilla R -Jag tror att , det är ju skitbra om ni reder ut saker och ting mellan varran utan att dra in andra (..som stöd)! Snack baki ryggen leder oftast till mobbing (tror jag)!?!
Jag håller med Henrik Ståhl, DET som han skrev (i antingen expressen eller aftonbladet..) Att : Jag tror inte alls att mobbare själva är offer, utan de drivs av ett maktbehov. Jag tror att de som mobbade fick belöning - av kamraterna, indirekt av lärarna & samhället i stort.
Alltså: (grupptryck &..) "sociala samspelet" tillåter det !

Jag hoppas jag inte har rört till det på tråden här, ville bara komma med konkreta exempel för att ge tröst. Men jag inser nu att jag inte hade med saken att göra.
Hoppas det löser sig för er, och att ni gör detta på ett helande och ett bra sätt.
//Tumulus
Då ska jag berätta varför jag lade in denna tråd. Jag ville helt enkelt diskutera fenomenet om varför det kan uppstå mobbing, förföljelse, trakasserier och liknande beteenden.
Detta var absolut inget som riktade sig till någon speciell person. Eftersom ni kan se i tråden så har inga namn nämnts här, ej heller finns trådarna kvar på min sajt.
Det var fenomenet jag ville ha en djupare diskussion om, ingenting annat. Jag ser också att jag fick de svar jag sökte här inne under trådens gång.
# 14 - Inte ska du behöva be om ursäkt! Du belyste fenomenet på ett jättebra sätt.
//

Tack #15. Är ny här och vet kanske inte regler och så.
Hoppas i alla fall att det löser sig för dig, er båda. Och att du inte slutar att diskutera obekväma saker, för det behövs tydligen.
//Tumulus
Jag har alltid tagit parti mot "drevet" och mobbingsgruppen och visat att jag inte tillåter mig ledas
så är jag också!
# 16 och #17 - Jag kommer inte att sluta upp med att diskutera obekväma saker. Det har jag gjort i hela mitt vuxna liv och detta kommer jag att göra så länge jag lever.
Jag går aldrig med i några mobbinggrupper eller drev. Därför ser många mig som väldigt obekväm.
Tänk vilken trist och ointressant värld det skulle vara om alla vore ja-sägare och följer med den som skriker mest!
Kram!
#12 …Det jag egentligen menade med det jag skrev till GunillaR & NancyAlke - var: att jag tycker inte att folk runtikring ska lägga sig i på fel sätt, -typ så man "gaddar ihop sig" mot nån -så det blir på ett elakt sätt! -Typ försöker trycka ner den som inte har nån på sin sida! (men självklart ska man få säga vad man tycker!).
Det är ju inget fel på att ni (GunillaR & NancyAlke) försöker reda ut konflikter offentligt med varran, -det var faktiskt inte så jag menade (..om ni trodde det. Men kanske ni andra tycker så?) !?! (-Jag brukar lätt göra mig missförstådd!) -Det är väl bra att man försöker reda ut det iallafall !?! Tex är det ju bra att man pratar med varran så man får reda på om man har kanske missförstått nåt, eller gjort sig missförstådd med nåt. Tycker också det är intressant att hänga med å läsa vad ni skriver mellan varran, - man kan ju faktiskt lära sig nåt av sånt här, tex lära sig hur olika personer fungerar! - & jag gillar att försöka hjälpa till å reda ut saker (om det behövs, & jag kan).
Jag är iallafall sån som diggar när man pratar öppet med varran istället för att alla människor bara snackar ihop sig baki ryggen på varran ! Jag skriver samma sak som jag gjorde på sidan >>Mobbing/Kränkning<<; att det är ju bättre att folk är ärliga/talar öppet med alla om allt skit dom går å tänker på, bättre än att man bara snackar ihop sig med dom som håller med -så man bara sitter å äggar upp varran.
Vad är det i människors beteende som gör att människor plötsligt kan förlora allt vad medkänsla heter, för att trakassera, mobba, förtala, förfölja en annan människa?
* Enligt nån studie, så : finns det en rad socialpsykologiska variabler - som får folk att göra otänkbara saker! (socialpsykologi = Läran om växelspelet mellan gruppen & dess medlemmar.)
* Har oxå läst att: Det blir ju tyvärr ibland nörvändigt att "tjuta med vargarna" för att få sig en plats tilldelad. Att mobbing i hög grad är ett spel om att bli accepterad, med utfrysning som insats.
* Har också hört att vissa tänker: Att man gör det som är för "det gemensamma bästa" !?!
* Jag har också hört att dom som låter sig ledas till "onda handlingar" -är såna som inte har bestämt sig för att va varken god eller ond, som tycker att man ska vara både ond & god!
Men kanske också ..för att det ska bli lättare …
* Avhumanisering:
Man ser "offret"/"Hackkycklingen" som en sak, inte som en person - Tex: som i de nazistiska utrotningslägren strävade man efter att snabbt beröva internern hans mänskliga värdighet, & bryta ner honom till ett stadium av: gnällande, smutsig & sjuk hund. Det var därefter inte svårt eller ens märkvärdigt att "befria" de stackars djuren från deras lidanden.
* Ansvarsutspädning: Att skingra & sprida ansvaret för en handling på så många händer att det lilla medansvaret inte längre kan upplevas som en skuld av den enskilde.
*Man skyller på en "ledar-person" : Man tänker att -En ledare vet bättre än mig, bäst att låta en ledare leda vägen för mig, för då är det ju inte mitt fel ifall jag gör nåt fel!?! Man lyder blint order från en "auktoritär personlighet", litar på att den har rätt, även fast man samtidigt nog kan känna i vissa situationer att "detta" är ju helt fel! Folk styrs av ledaren, & sen om nåt går fel, då var ju allting ju bara ledarens fel ju!?!
Jag läser om & funderar mycket på sånt här, brukar även läsa om & se tvprogram om sånt här med ondska & psykopater & sånt! Jag tycker det är himla intressant!
#19 Jag menar inte att ni två ska försöka bli kompisar eller nåt. Men ibland när folk känner sig mobbade så är det ju MISSFÖRSTÅND, -Och det är väl sånt vi måste försöka lära oss på nåt sätt!? (genom att prata med varran!) ?
Komar! Mycket intressanta aspekter!
Vad gäller gräl och osämja mellan människor så är det nog så att vissa personer aldrig kan bli vänner. Detta måste man acceptera, att vi är olika och att vissa kan aldrig fungera tillsammans.
Man kan inte tycka om alla men man kan respektera varandra ändå!
//
Ja, men det var ju inte det jag menade sa jag ju!
Komar, har jag uppfattat dig rätt om jag tolkar dina inlägg så här:
I inlägg nr 0 i denna tråd skrivs följande:
Då dessa rader skrivs på forumet mobbing och man skriver att man blivit utsatt för en attack, kan detta tolkas som att man anser att man blivit utsatt för mobbing.
Du menar kanske att denna "attack" kanske inte var avsedd som en sådan, att det ligger missförstånd bakom den och att det kanske bara var så att männisor var för sig uttryckte sin åsikt, att det kanske inte var en "attack"?
Du menar kanske också att min reaktion på inlägget berodde på en missuppfattning, att inlägget inte riktade sig mot mig?
Du har kanske rätt. Jag kan säga att jag hade inte reagerat om inte ovanstående citerade rader varit med, men då de var det, så tolkade jag det ansågs att det var jag som startat och varit orsaken till attacken.
Det var säkert ett missförstånd från min sida och jag ber om ursäkt om jag stört intentionerna till att diskutera det som tråden handlade om.
#24 Ja, det var ungefär nåt sånt jag menade att det kan va!
#25 Ihop-gaddning/Mobbing:
Ibland kan jag tycka att det är nåra personer som "gaddar ihop sig", -även om dom som gör det säger: -näe, vi gaddade inte ihop oss mot nån, vi "råkade" bara tycka samma sak (..& säga det med exakt samma ord..), påverkades inte nåt av vad dom andra tyckte, - & vi försökte inte trycka ner nån. (Men så säger nog vem som helst ; ingen vill ju erkänna att dom "gaddaar ihop sig", eller "följer grupptryck", eller "mobbar".-Inte ens för sig själv tror jag?! (..vill inte se det så!) ..Inte då medan dom fortfarande gör det !
När folk gaddar ihop sig -till å mobba nån: -Det är som att dom "eggar upp varran", blir starkare (ofta överdrivet) & starkare i sin åsikt, - av varrandras stöd (& tex: suger åt sig alla dåliga rykten som finns om personen!) ..blir mer & mer aggressiva (föst i tankarna)..mot personen. -Men fattar du inget, din dumskalle?! ..Alla utom du fattar ju ! (..ungefär!)
Men ibland kan det nog också bara vara ett missförstånd ..att det var inga som "gaddade ihop sig" mot den. För den personen kanske det kändes så bara, & man rår ju inte för hur man känner/reagerar på en sak, - men det är ju inte säkert att det är sant för det!
Men jag tycker det är ganska så vanligt att folk "gaddar ihop sig" om saker & ting ! -& det är inte så ovanligt med mobbing, -enligt min åsikt!
Att ..bara "ignorera mobbaren" :
Jag har själv sagt nåt ibland - som "en annan person" upplevde som nåt elakt (men det var ett missförstånd.) När jag upptäckte hur personen reagerat, -då försökte jag "reda ut" missförståndet, -förklara mig lite bättre !
…Men säkert har det många gånger (misstänker jag) varit så att en person inte visar för mig att den "tar åt sig" av det jag sa/gjorde (& som den fattade som nåt elakt) ..istället låtsas den "inte ta åt sig" ..går iväg ..ignorerar mig! (fast inuti så bryr den sig) ..går iväg & snackar skit om mig med andra kanske!? -Jävligt störande är det att veta att folk kanske har låtsas inte "ta åt sig" -ibland, -när det inte ens var så att jag försökte va dum, jag får inte ens en chans att förklara mig! Den har redan bestämt sig!
Jag gjorde mig inte riktigt förstådd hos den, -då önskar jag åtminstone att den sa nåt till mig om det - istället för att bli tyst, -låtsas inte "ta åt sig", gå iväg …för att senare komma tillbaks & ska hämnas lite på mig eller nåt. (-för vad? - för ingenting!)
Man missförstår inte med mening, & man gör sig inte missförstådd med mening!