Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettallmänt
Läst 1482 ggr
Hickory
0

hemska tider

skolan är en plats som brännmärker människor för resten av livet. ärren efter tiden i grundskolan bleknar förvisso vartefter tiden går, men precis som med alla ärrvävnader så försvinner dom aldrig helt.

hur mobbingen och utfrysningen kan vara så utbredd beror allenast på dom vuxna. jag tycker att det ska ingå ett obligatoriskt ämne som ska heta medmänsklighet och social kompetens. där ska man få diskutera mänskliga rättigheter, respekt, olikheter m.m och att kunna umgås med individer man är helt olik. det ger social kompetens.

detta ämne ska man få betyg i och det ska vara direkt avgörande för kommande yrkesroller efter skolan. en mobbare ska verkligen få en anmärkning i betyget som ska bäras med ut i arbetslivet sedan, så personen får ta konsekvenserna av sitt beteende.

annars lär dom sig aldrig och för med sig mobbar attityden ut i arbetslivet och fortsätter med samma skräckvälde där.

ska det vara så förbannat svårt att leva sida vid sida och visa varandra respekt?

jag råkade ut för den typiska "tjejmobbningen" med utfrysning och ryktesspridning. blev kallad både hora och annat kränkande. psykopaterna fick med sig hela skolan på sin sida. lärarna tog som vanligt mobbarnas parti och ifrågasatte mig.vad jag hade gjort mig skyldig till? ingenting..hade aldrig ens varit tillsammans med någon då. en riktig häxjakt på mig var det vilket gett mig känslomässiga problem idag i form av att jag har svårt att lita på människor. hade jag levat på medeltiden hade jag förmodligen fått hela byn på mig och blivit bränd på bål…

[LenaB]
0

Bra skrivet!

Håller med dig helt. In med det i skolan som ett ämne. Det finns i en del av de mindre klasserna men i allt för få skolor.

Som du skriver så kommer det alltid att finnas med en mer eller mindre om man blir mobbad i skolan. Man önskar att alla kunde respektera varandra för den man är och inte trycka ner varndra.

[Vargen-J]
0

Det jag undrar över är vart f*n (ursäkta svärodet) respekten för sina medmänniskor har tagit vägen? Sunt förnuft? Finns det över huvudtaget idag?
Skolan jag gick på hade ingen som helst policy mot mobbning alls, inte efter vad jag gick igenom verkar det som. Ungarna där sa helt öppet "Fyf** vad det luktar här" så fort jag gick förbi, allt pga att det kanske vart varmt ute och jag var svettig efter att vi hade lekt. Och så blev det bråk mellan mej och en tjej i sjuan när vi hade idrott (mindre slagsmål). Hon kunde tydligen inte ta att jag tog den plats jag kände att jag hade rätt till, hon och hennes kompisar började mobba mej pga det. Talade om för mamma som i sin tur talade om det för läraren i våran klass och hon fick dom att krypa för henne i en vecka. Men det räckte inte. Dom började igen och nu var det fler som hängde efter. Främst en kille som själv inte mådde bra fick jag höra av kuratorn när jag berättade vad han hade gjort. Hon skulle säja till honom, men det hjälpte inte. Så fort mamma fick reda på det så ringde hon kuratorn direkt och skällde ut henne. Mamma sa att om dom inte fick bukt med det hela så skulle hon själv komma upp till skolan och göra rent hus. Tro mej, hon hade gjort det om inte kuratorn blivit rädd för tanken på att mamma skulle göra det och tog tag i det hela.

Inte ska man behöva tala om för föräldrarna vad andra ungar gör mot en efter att dom fått tillsägelser flera gånger och ens föräldrar ska behöva ringa till skolan och tala om vart skåpet ska stå! Blir nån mobbad så ska man kväva det i sin linda oavsett vilken typ av mobbning denne nån blir utsatt för. Håller helt och hållet med er. Tyvärr funkade inte det pratet på dom som höll på med mobbningen mot mej. Inte långt innan dom började hade skolan pratat med oss i varje klass om det ni pratar om. Tyvärr verkade inte dom flesta få in det alls och det resulterade i att jag i tre år höll mej undan och aldrig igen kommer lita på nån helt och fullt. (Finns ett undantag dock och jag ångrar mej inte att jag litar på henne).

Visst, man skulle kunna införa lektioner i medmänsklighet och social kompetens. Dom som inte lyssnade första gången dom gick på den lektionen skulle behöva en upprepning tills dom ger sej och förstår att dom förstör folk på det sätt dom hållt på.