Unga mobbas och mobbar på nätet
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Stämmer så bra som artikeln skirver det, det är nopg många fler än vad undersökningen visar. Kan säkertvara väldigt svårt att få fram det konkretatt jag blir mobbad via nätet, liksom lättare att säga att man blir det i skolan. På något sätt är det mer förståligt?

#1 Jag tror det kan vara så att detta med internetmobbing kan vara för nytt för att tas seriöst av de som är lite högre uppsatta.
Men jag tycker att mobbing är lika illa oavsett vart det sker.
_**/Mvh Anne
Mobbing och andra trakasserier på nätet är säkert mycket vanligt. Den här typen av mobbning är lömsk för många ggr vet man inte var det kommer ifrån.
De som utövar denna typ av mobbning anser jag vara särskilt fega då de ofta gör det bakom sin dator och löper en liten risk att bli igenkända.
#2 ja så är det säkert
#3 håller med dig där. Det är ju mycket lättare kan jag tänka mig att sitta bakom en dtor och skriva massa taskiga saker än vad det är att stå i verkliga livet.
Jag fattar inte varför man så fort nån blir mobbad på Ifocus …varför tar man då bort allt det som skrivits?Tex tog man bort från en tråd här på Ifocus mobbing som hette typ "jag bliv mobbad här på ifocus", och man tog bort det som skrevs mellan nancy alke & Kerstin eller vad dom hette, jag fattar inte varför? Varför ska man gömma det? (Det är väl ändå bra att det finns kvar som exempel på hur mobbing kan vara?!?) Jag tycker istället att man ska svara på det!?!
Håller med dig ovan faktiskt. men samtidgt förstår jag väl att dom tar bort det för det ska bli en fin fasad utåt till den här sidan? Men jag menar personer i fråga kanske inte känner sig mindre kränkta av att tråden tas bort. Folk här inne minns i alla fall visningsbilder, namrn och kommentarer olika människor har skrivit. Därför glöms det inte bort under ytan utan bara suddas ut.
Jag tror det skulle kännas bättre för den som blir mobbad ifall den försvarades istället för man bara tar bort allt som skrivits. Och det är inte alltid så säkert heller att det var menat som mobbing, & det såg inte ut som mobbing för folk runtikring, men det kändes så, & då är det väl bra att man pratar om det också!?(..men självklart ska man inte känna sig dum om man känner sig mobbad men kanske inte är det, man ska våga säga det…) Jag tror faktiskt det är bättre -på många sätt -att prata om det istället för å ta bort det!
Anledningen till att den tråden togs bort var att det förekom hot och andra otrevligheter och det vill inte vi ha på sajten. Helt meningslöst att ha en tråd där det förekommer en massa gräl och bråk. Det får man ta privat och inte öppet på sajten.
Jag föstår faktiskt inte (kanske är det jag som är konstig, men…) Varför ska man ta det privat? varför är det meningslöst att gräla och bråka på en sajt?

#9 för att om man grälar och bråkar öppet på en sajt så riskerar man att andra utomstående också kommer och lägger sig i det vilket resulterar i att många som inte ens hade med det att göra bråkar + att det ger en otroligt dålig stämning på sajten och kan skrämma bort folk som annars kanske hade kunnat få hjälp genom sajten.
_**/Mvh Anne
#10 Håller med dig helt och fullt om det. Och ibland kan det säkert vara skötn för personerna som är inblanade om trådarna försvinner. Inte kul att alla kan gå in och läsa, sen gå in på sidan till personen i råga och bara jaha det här är hon han som sa det och så vidare.
Jag tycker isåfall folk får lära sig å träna på att inte lägga sig i med å bråka/mobba! jag håller iallafall inte med er!
#12 det kommer alltid finnas folk som gör det, alla har vi olika åsikter om saker och ting. Vissa hugger värre än andra och jag tror det är svårt att komma ifrån.