Klassmorfar...bra eller inte?
Jag läste i vår lokala tidning att man funderar på att satsa på ''klassmorfar'' i kommunens skolor.
Jag kan tänka att det kan vara bra men risken kan vara den att man använder dem till elevassistenter. Det har jag själv varit med om för min son.
Vad tror ni eller ni kanske har erfarenhet av detta själva i er skola?
Ja jag hade det i min skola då jag gick i mellanstadiet. Det var bra tycker jag. Själv var jag ganska tillbaka dragen och sa inte så mycket så jag hade ingen kontakt med han. Men jag upplevde att det var bra för det var ändå en till som kan hjälpa till, umgås och så vidare med eleverna. Jag upplevde det speciellt bra då jag själv var mobbad och det fanns fler vuxna som kunde skydda mig.
Just till det sist nämda tror jag att dom kan vara bra men sedan får det inte bli så att några elever får bara hjälp av en sådan person.

Jag tror det kan vara en jättebra idé med en klasmorfar men jag tror inte på idén om att han ska finnas med i klassrummet under lektionerna. Bättre då istället att han visar sig ute på rasterna och går runt i korridorerna, för det är ju trots allt mellan lektionerna, när inga lärare finns i närheten, som det mesta av mobbningen sker.
Vi hade ändå stor hjälp att ha han med i klassrummet också.