Mobbad på jobbet
Minns inte om jag lagt in dett förut. Kan inte hitta det i vaje fall. Det kanske var på en annan sida jag lade in länken på. Om jag nu skulle ha fel så ber jag om ursäkt och då kan väl du LenaB ta bort inlägget eller?
Eftersom jag själv mer eller mindre blir mobbad på jobbet så fastnade jag för denna artikel. Ni kanske redan läst men om inte så varså goda. Man kanske skulle kunna få ut lite pengar om man får det klassat som arbetsskada. Mobbingen alltså.
Hemskt att läsa! Hon måste ändå varit enormt stark som stod ut så länge.
Ofta har kvinnor inget val tyvärr. Jag har varit fast på mitt jobb i 12 år med mobbing, dock inte alltid men ofta.
Men så jobbigt att gå till jobbet var morgon och känna detta du känner!
Hur ser mobbingen ut på ditt jobb aspie? Det kan ju ta sig olika uttryck menar jag.
#3 De klagar på min person, alltså den som är jag. De har klagat på min röst, att jag pratar för högt och att de inte tål höra mig. Säger håll käften för f-n t.ex. Är du här nu och härjar igen? med elakt tonfall. Är du dum i huvet eller? En del säger inte ens hej när man möter dom trots att jag säger hej.
Det finns speciellt en som inte gillar mig så han springer och klagar till chefen att jag pratar för mkt eller pratar i telefon för mkt vilket inte är sant. Andra pratar mkt mer och snackar i telefon.
I vilket fall som helst så börjar de med förföljelse och kollar upp mig hela tiden, letar fel så de kan klaga. Vid ett flertal tillfällen har min dåvarande chef gömt sig för att hålla koll på mig. Jag skulle ringa en annan avd på jobbet och fråga en sak ang jobbet naturligtvis. Då hör jag min chef ropa, Vem f-n ringer du till? VA! var är han tänkte jag. Då har han gömt sig långt uppe i ett pallställ och spionerat på mig. Eller när han blev arg och sa åt mig att jobba på bara för att jag flyttade mig när städerskan sopade runt min arbetsplats.
För ett tag sedan kom jag tillbaka efter en och en halv månads hel sjukskrivning. Då var det många som skulle säga hej och fråga hur det var med mig. Såg skvallerbyttan titta surt. Gick sedan och kopierade läkarintyget till personalchefen. Sa hej till ett par kontorstjejer som satt utanför och de började oxå fråga hur det var med mig o.s.v.
Då hugger två av mina chefer tag i mig och säger att de vill prata med mig. Då anklagar de mig för att springa runt i koridorena och prata för mkt. Frågade om jag tänkte bli frisk (sjukskriven 50%). Ja, det är klart jag vill men hur ska jag kunna veta? Det lät precis som om de kollade upp om jag var något att ha kvar eftersom de ska säga upp en massa folk efter semestern. Jag är ju bara en gammal kärring som är sjukskriven så jag är nog inget att ha kvar trots mina 12 år på företaget.
Ja, detta är bara en del av vad som hänt. Allt detta började när alla problem med min dotter började i skolan p.g.a hennes funktionshinder. De ringde ju stup i ett till jobet och jag var tvungen att sticka iväg när det var kris för min dotter, samt att jag var hemma för sjukt barn ofta. Men vad sjutton ska man göra då ens barn lider?
Usch detta blev säkert jätte rörigt, men känner mig upprörd då jag talar om detta

Hej aspie!
Att gå till ett arbete dagligen där man blir utsatt för kränkande särbehandling är farligt! Det kan t.o.m. vara livsfarligt. Man lägger ner så mycket energi och tänkande så att man faktiskt kan råka ut för en olycka. Risken är också överhängande att du blir sjuk. Högt blodtryck, hjärtfel, allergi, bölder, eksem m.m. för att kroppen utsätts för extrem stress. Du kan bli psykiskt sjuk och få PTSD.
Visst der är svårt idag på arbetsmarkanden men är det värt detta? Verkligen? Det kanske är bättre att du säger upp dig. Man har , tyvärr, knappast någon chans mot mobbarna i dagens samhälle.
Har du pratat med din chef högre upp, skyddsombudet eller facket? Du skriver att du var sjukskriven, vad står det på läkarintyget? Försäkringskassan har rehabassistenter som ska stå på din sida mot arbetsgivaren. Varje arbetsplats är skyldig att ha en policy/handlingsplan mot mobbing. Det är lag på det. Du kan fråga efter den. Du kan också googla på kränkande särbehandling och se om din kommun eller arbetsplats finns där.
Här kan du läsa om AFS 1993:17 - Kränkande särbehandling i arbetslivet och tanka ner deras skrift: http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1993_17.aspx

Nu ser jag att det är ett år sedan aspie skrev sina inlägg.
Japp det är länge sedan detta inlägget skrevs , mem det är ok ändå.
Idag har jag fått sparken och är sjukskriven på helstid. Har PTSD av den värre sorten med utevecklad
[Hyperakusi](PTSD och hyperakusi)
och
[Startle reflex](PTSD och Startle reflex)
Undrar om man kan få detta till arbetsskada?

Ja, det kan du. Ta kontakt med FK. Dom har dom blanketter som behövs för en anmälan. Ta kontakt med facket också.
Jag antar att du får hjälp med din PTSD. För det är inget man klarar av att gå med.
Har gått i terapi sen 1½ år tillbaka. Frågan är väl bara när PTSD:n startade. Min psykolog tror den började när jag var liten så då kanske det blir svårt att få det som arbetsskada om det nu är det? 

Dessa psykologer som ska förklara det mesta med barndomen och med det får den drabbade "skylla sig själv". Den mobbning du har varit utsatt för har INGENTING att göra med att du blivit utsatt för mobbning. Det spelar ingen som helst roll vilken bakgrund du har. Din psykolog har ingen aning om vad PTSD är. Skulle inte bli ett dugg förvånad om hon är utbildad under 70-80-talet. Då fick de lära sig att allt berodde på barndomen. Detta lade/lägger ytterligare en börda på folk och ger arbetsgivaren rätt.
Hmmm, kanske ska fråga min psykolog lite mer om detta. Och ja, h*n är förmodligen utbildat på 70-80 talet.
Hur känner du till så mkt om detta?

Jag har arbetat med dessa frågor ideellt i 10 år fast nu gör jag det inte längre.
Oavsett vad du har varit med om i din barndom så har det naturligtvis ingenting att göra med vad du har varit utsatt på jobbet.
Jag tycker att det är mycket fult av en psykolog att se den mobbning du har varit utsatt för är ett resultat av hur din bardom var. Det tyder på en okunskap utöver det vanliga. INGEN har rätt att mobba någon what so ever! Mobbning är en chefsfråga. Det är alltid chefens ansvar att ta tag i konflikter på jobbet. Dessvärre är många chefer inblandade i mobbning.
Ja, min chef verkade inte gilla mig. Han sa inte ens adjö eller tackade för de 12 år som gått. Kände mig oerhört utfryst och mobbad av honom.
Konstigt ändå, för på alla andra jobb jag haft sen jag var 16 år så har jag varit omtyckt

Attans jag kunde inte läsa artikeln. F-N för chefer finns rötägg på varje arbetsplast och översittare
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!
#13 Det låter som en sur och taskig person, din chef.
Men måste fråga: känner du att du var utfryst och mobbad av chefen, men inte av dina arbets-kamrater? Kände nån av de andra arbetskamraterna också sig mobbade och utfrysta av den chefen?
#15 Jag blev först illa behandlad av en del arbetskamrater. Att chefen blev taskig kom senare, förmodligen pga falska rykten och mina sjukskrivningar.
#16 Ok då fattar jag läget!
Urs va jag hatar mobbing!
Mmm, jag HATAR oxå mobbing