Mobbing iFokus

Mobbing

Etikett: allmänt
Läst 1511 ggr
SaaraE
0

Skolorna är bra på att dölja mobbing

Jag tror att många skolor har en förmåga att bortse från problem och brister inom just sin egen skola. Personalen vill inte att det ska finnas och då blundar man för det. Självklart gäller detta inte alla men av egna erfarenheter har det märkts tydligt.

Jag tycker att det är jätte dåligt av en skola att faktiskt inte ta upp problemen och göra något åt dom. Oftast så ser jag även att alla barn straffas. Det är hemskt att veta att barn som blir mobbade även straffas med kvarsittning, utskällning och så vidare. Det kan nog sänka barnen mycket att bli utsatta för det utan att de har gjort sig skyldiga till det.

Jag tycker helt enkelt att man borde se över dessa problem lite mer på skolrona omkring.

/ Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

[Komar]
0

för mig själv när jag gick i skolan måste jag säga att jag märkte alldrig av det där som alla pratar om. att det är Lärarna som mobbar och förstör. För mig var det så att jag vart mobbad av elever och jag såg andra som vart mobbad av elever. Men lärarna var snälla mot mig för dom tyckte nog synd om mig.

SaaraE
0

Skönt att höra egentligen:) Jag menar inte att lärarna mobbar utan mer undangömmer problemen många gånger.

[LenaB]
0

Man pratar med andra föräldrar om mobbning på skolan och det är många som säger att personalen blundar och vänder andra sidan till.

Mina barn säger detsamma och vad ger det för signaler till eleverna när de vuxna inget gör? Jo, det att det är ok. Det är förfärligt!

Barnen kommer hem och säger att lärarna ser när elever röker men gör ingetSkrikandes!!

SaaraE
0

Usch det är så himla dåligt måste jag säga! det går inte att sätta ord på hur det är i vissa fall!Förvånad

Mikaela_B
0

Lärare all personal på skolorna nu för tiden vänder  ryggen till och gör inget åt det, dåligt av dom, men denna diskussionen har förekommit många ggr och av egen erfarenhet från grundskolan,högstadiet, gymnasiet  you name it, samma sak över allt, men dagens ungdomar är inte speciellt trevliga :S

Ursäkta om jag säger det men allvarligt, vart kommer attityden ifrån? Jag tror att många lärare till och med är rädda för att ens försöka lägga sig i och göra något åt saken.

Så kändes de som på mitt gymnasie när jag gick där, då gick vi istället in och la oss i och stopade bråk,trakaserier osv, först då vågade lärarna ingripa när dom såg att även eleverna på skolan vågade.

Men sedan gäller ju inte detta alla skolor, men jag tror många har lite rädsla i sig när dom inte ingriper.

Jag ser bara mitt gudbarn som blir 4 år iår som springer runt och slåss och kallar andra ungar för h*ra,fit*a och vet ej allt och även mig liksom när han inte får som han vill.
Och alla andra ungar som bor här, för vi har förskola precis utanför oss, och shit vilka attityder! Man blir ju mörkrädd :S

#3 Men att dom ser barnen röka och inte säger till är kasst! Har aldrig vart med om att lärarna inte har sagt till, tror väl att de var den enda anledningen som lärarna gick på mig under skolåren pga rökningen :P

www.blueberryhedgehogs.com

[Vargen-J]
0

Som mamma säjer: "Förr kunde man ha ett ärligt knytnävsbråk utan att vara rädd för att nån bar på kniv eller nåt annat vapen". Nu för tiden får man knappt hytta med näven förrän man blir skjuten typ.

Själv gav man dom "tuffaste" killarna stryk när dom gav sej på en och dom vågade knappt ge igen! Jag undrar jag om inte dom som är osäkre bär vapen för att hävda sej Obestämd

[LenaB]
0

Håller med dig Vargen-3. Att bära vapen i fredstid och i vardagliga situationer visar på en osäkerhet. Det är hemskt!

[Vargen-J]
0

Nu har jag tydligen bytt namn Oskyldig

Jag skulle också vilja säja att det är osäkerhet som gör att många bär på vapen. Sen så skyller nog en del sin situation på andra också utan att ta ansvar själva.

[LenaB]
0

Va, skrev jag fel namn?

[Vargen-J]
0

Du skrev Vargen-3. Heter ju Vargen-J Flört
Fast det gör inget, bara jag inte byter namn till nåt helt annat *skratt*

[LenaB]
0

Aha, då förstår jag. Såg J som en treaSkrattande!!

[Vargen-J]
0

Ojdå Skrattande

silverhuldra
0

Visst är det vanligt att man inom skolan och även andra arbetsplatser, inte alltid tar tag i mobbningen, jag tror att i många fall så vet man inte hur man ska göra, man vågar inte, orkar inte etc - ingen ursäkt dock. Jag jobbar själv inom skolans värld och ansvarar för elevgruppen som jobbar mot mobbning på skolan. Själv accepterar jag inte mobbning - blev själv mobbad i skolan, men vet att jag har kollegor som inte brinner lika hårt för detta.

Tror dock att det har blivit bättre på skolorna de sista åren, kanske inte på alla dock, min sons förra skola valde lärare att inte se….. på skolan han går nu blev de tvugna å se, då han för några veckor sen avvek från skolan då han "inte orkar bli mobbad längre".

Men tyvärr så förekommer inte detta på skolor utan även ute på arbetsplatser och vuxna ser lika lite på dessa ställen som inom skolan…..

Mvh. Silverhuldra

[LenaB]
0

#13. Hur blev skolans reaktion när din son avvek? När ett barn avviker från skolan som du beskriver så ska det ha gått långt vilket jag antar att det gjort för honom. Alla har en gräns menar jag.

silverhuldra
0

#14 hans klass har bara gått på den skolan sen terminen började, men jag hade förvarnat dom om att han var utsatt i klassen. Dom blev helt ställda, hade inte sett eller hört något….. det gammla vanliga ursäkterna med andra ord.

Men vi fick en possetiv reaktion från kontaktlärare han sa att han inte accepterar det (själv varit retad en period i skolan), skolpsykologen blev chokad och har pratat med rektorn hon med. (skolan ringde inte direkt då han inte dök upp på lektionen, min man hittade honom av en slump, så när jag kom indundrande och undrade varför i h*e dom inte ringt så blev läraren tagen på sängen så att säga)

och visst han hade fått nog…. nu i efterhand så har det fram kommit att han blir både retad och slagen. Kontaktlärarna jobbar med klassen men endå så kommer. han hem i stort sätt dagligen och berättar att han blivit retad och ibland även slagen. Så vi håller tummarna att skolans arbete ska ge resultat och annars så kommer jag att göra en anmälan. Jag skriver ner allt sonen berättar har hänt och lärarnas agerande.

Mvh. Silverhuldra

[LenaB]
0

Bra att du skriver ner allt som händer. Det kan vara bra att dokumentera om det skulle bli en kontakt med BEO eller skolverket. Hoppas skolan tar sitt ansvar annars finns ju div styrdokument att lägga fram.

silverhuldra
0

Jag vet, jobbar ju själv som lärare, problemet är bara att jag själv ska orka ta mig igenom det hela - min egen skoltid slogg till i 110 knyck här då allt uppdagades, - är nu sjukskriven för depression. vem har sagt att livet ska vara lätt.

Mvh. Silverhuldra