Mobbing iFokus

Mobbing

Etikett: mobbing-i-samhället
Läst 1667 ggr
[LenaB]
0

Skolmassakern i Finland.

Hörde det nyss på tv-n. Det är så man saknar ord.

KamillaB
0

Ja verkligen! Riktigt hemskt

[LenaB]
0

Man funderar ju hur en sådan person tänker. Hur han resonerar osv. Han hade uppenbarligen planerat detta dåd. Så det var nog inte stundenas ingivelse. Bara 18 år…what a waste!!

[LenaB]
0

Tänk så hemskt för de familjer som har fått beskedet att deras barn har dödats i skolan eller den familjen till han som sköt. Fy…hur hanterar man sånt?! Det är ju så klart något av det svåraste man kan göra som förälder.

Lena.

Ijin
0

Vissa födds helt enkelt som mördare…

vanessa
0

Eller formas till det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[LenaB]
0

Man formas , som vanessa skriver, till det.

Lena.

KamillaB
0

Jag såg ett program på Discovery som heter "the most evil" mördarna där hade olika sjukdommar sedan fördseln, så de formades lätt till mördare. Tex en med förförjelsemani och skitzofreni (stavning?) hon mördade folk för att skydda dem från det onda som var i henne,
Men en person som länge blivit mobbad och berkligen inte kan leva med detta kanske mördar sina plågoandar som hämnd men märker att det inte blev bättre av det så de tar livet av sig själv med.
Jag tror inte att någon föds till mördare.

[LenaB]
0

Nånstans har man nog ett förnuft som säger: Hur stor är chansen att jag kommer undan med detta? Den är lika med noll och då tar man sitt eget liv. Plus att man får sista ordet. Man har fått sin hämnd.

Sedan tror jag att de har någon förebild på nåt vis, Starlin, Hitler osv. Makt, våld, personer som finns historiskt dokumenterade som tyranner, osv. Här hittar de en samhörighet, identifierar sig med förebilden.

De vill kanske bli ihågkommna, uppmärksammade…och då spelar det ingen roll om uppmärksamheten blir negativ bara att de blir bekräftade och sedda.

De kan ha blivit utstötta i skola och av samhället. Inte blivit sedda. Tillbakadragna, fachinerade av våld och vapen. Hela tillvaron kretsar kring detta. Mycket hat och bitterhet som växt sig övermäktigt och till slut tagit över.

Psykisk sjukdom är ett annat alternativ. Vi kommer säkert att få veta hur det förhöll sig med denne kille via press. Det kanske inte alls är vad man tror men han måste ha skilt sig från andra.

Lena.

Gronstedt
0

Min tro är att det snarare är mobbarna som kan göra en sådan här sak än de mobbade. De mobbade hatar mer specifikt sina förövare, inte hela samhället. Så var det i alla fall för mig.

[LenaB]
0

Hej Gronstadt. Vill du berätta hur det var för dej? Om det löste sig och hur?

Vh Lena.

Gronstedt
0

Inte var det något som löste sig, inte. Skolan tog slut och därmed det sociala sammanhanget. Nu, 20 år senare, börjar jag så smått vakna ur sviterna.

Jag är som märkes väldigt bitter rörande de här problemställningarna, så jag kanske inte ska skriva här? Jag menar inte att röra om i grytan och kanske störa/skrämma någon.

Jag har svårt att vara konstruktiv och förlåtande Glad. Jag har inte den minsta förståelse för att det är synd om mobbare eller att de förtjänar hänsyn och omtanke för att de har problem hemma. Min synnerligen praktiska erfarenhet är att mobbare mobbar för att de tycker det är roligt, trevligt och underhållande.

Dessutom undrar jag vad som är mobbing egentligen - finns det någon definition? Om man blir retad av en person varje rast - är det mobbing? Om man blir retad av många men har en kompis - är det mobbing? Om ingen retar en, men ingen heller ser en - är det mobbing? Om alla retare en EN rast för att man gjort bort sig - är det mobbing?

[LenaB]
0

Jag förstår hur du känner. Jag har också varit där när jag gick i skolan. Jag kan inte säga att jag tar mobbaren i försvar. Vad jag kan tänka är att detta är symptom på att nåt inte står rätt till hos mobbaren själv. De har ju ett stort behov av att synas och då spelar det ingen roll hur de syns bara att de gör det. Det säger ju inte att de kan bete sig hur som helst, absolut inte. Finns inget försvar för att man mobbar men tänker att ofta hur dessa ungar har det också. Hemmiljö osv. Hoppas nu jag skrev begripligt nu…

Men du….du är så välkommen att skriva här. Du har ju varit med om det så du har mycket att tillföra. Glad.

Vh Lena.

wild_child__
0

Läste ju även att killen som utförde detta samarbetade med en kille i samma ålder i USA, pratade genom en chatt.
Polisen grep killen i USA som skulle utföra samma dåd mot sin skola, när han greps hittades massor med vapen i hans ägo..

Finner inga ord… =(

[LenaB]
0

Det är ju så lätt att komma över vapen i dag. Det finns kontakter på varenda skola idag. Alltid någon som känner någon… Det är barn i dag som går beväpnade i skolan. Oftast handlar det om knivar och knogjärn. Det hör man av tonåringarna då och då. Så lätt det är att ta till den grejen man har i fickan om man hamnar i bråk med någon, ryser vid tanken. Brrr…

LenaB

[LenaB]
0

Nu har det hänt igen. Denna gång i Chicago. Detta var femte dödssjutningen denna vecka i USA. Vart är vi på väg egentligen?? Är det bara en tidsfrågan innan vi ser det i våra skolor med?! Vi hade det i Finland för en tid sedan.

Vh LenaB

Wiizy
0

Men precis, Finland. ;o)  allt verkar gå snett i det landet…

Ijin
0

Ha… jag vet precis vart världen är påväg, men jag tror inte riktigt på mig själv, och jag kommer inte berätta för er hur det kommer sluta.. världen måste få reda på det själva.

Wiizy
0

jadu johan, du är världens proffessor du. ;P

Ijin
0

#18 nej, men det är lätt att veta.. och du.. jag är verklig, men jag vill inte vara det Flört

Wiizy
0

#19 - Du, verklig? Nu ljuger du igen. Flört   Du är bara en sån där kall robott som finns i filmer med ett hjärta av is. :D

HAHA! xD   Du? Verklig? Jaaha säääkert…. ;)

Flashtec
0

# 2

Så här tänker mördaren

Och inte för att skryta eller för att ni ska tycka jag är konstig eller något…

Men jag förstår hur han tänker, och hur han ser på männskligheten…