Våldet i skolorna.
Hot och våld i skolan
Antalet fall av hot och våld mot lärare och annan skolpersonal som anmäls till Arbetsmiljöverket har fördubblats på bara tre år.
2003 gjordes 84 anmälningar, 2006 var siffran uppe i 176 anmälningar.
Ökningen kan bero på att anmälningsbenägenheten ökat. Men mörkertalet kan också vara stort. I en enkät som gjordes 2005 sade nästan tre av tio lärare i grundskolan att de utsatts för våld eller hot under loppet av ett år.
Arbetsmiljöverket har begärt att skolorna efter noggrann analys lägga fram tydliga riskbilder för hot och våld.
TT http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1351481.ab
Detta står i Aftonbladet i dag. Man undrar om det inte är dags att vakna nu och verkligen göra nåt åt situationen i skolorna.
Hela artikeln finns att läsa via länken.
Vh LenaB
Konstigt.. med tanke på att på gymnasiumet jag går på bråkas det aldrig… dom som sköter det är EC linjerna, där jag går, men det är bara lugnt o skönt där…
Vad jag förstår förekommer det mobbing på gymnasiet med men inte alls i samma utsträckning som på grundskolan. Skönt det. Har en son som anart ska börja.
Vh LenaB
Sant iof.. i grundskolan är det för mkt "Den som är störst är bäst"..
Hur funkar de gäng som man hör talas om som kommer till skolorna och ska spöa upp och göra upp? Är det bara snack eller kan man se de som ett realistiskt hot? För barnen i skolan så är det ju realistiskt. Jag har hört detta nu i ca ett års tid nu.
Jo, det kan man.. det händer ju ibland, men inte ofta.. Ofta ger sig gängen bara på folk som har dålig självförtroende osv.. Te.x. mig under 7-8:P
Är inge förvånad. Så sent som igår blev min lärare misshandlad då vi hade lektion med henne..
Varför tror du Sosso att sånt här händer? Det är ju fruktansvärt!
Jag vet inte.. Dom är väl osäkra på sig själva å söker uppmärksamhet. Om det var det du menade. ^^ Vet även att några har problem hemma.
Vet du vad det var som utlöste händelsen i går i din klass?
Mjo. En person sa att hon hade blivit slagen av läraren, vilket hon inte hade. Drog med sig sina 2 syskon och den ena slog ner läraren framför ögonen på oss andra. Hemskt!
#10 Men i hellvete! Vilken skola?
Hoppas verkligen att det kommer en anmälan från läraren? Var detta tjejer?
Källtorpskolan i järfälla.
#12: Ja, anmälan kommer att göras. det var en kille, två tjejer.
tror inte jag har gått på någon skola där det inte har förekommit våld eller hot. på nått sätt så känns de som att de tillhör skolans vardag tyvärr.
bytte från många skolor i grundskolan, ena var de ett knivhot där killen jagade de 2 personer som han ville åt med kniv igenom hela skolan. killarna låste in sig på toalätten och knivkillen försökte hugga sig igenom trädörren, tills hela pucket styrkan kommer till skolan och blir tvungna att slå ner knivkillen för att han vägrar släppa kniven medans hans tjej står och hoppas på pucketbilarna och skriker A.C.A.B på utsidan medans han grips.
Andra skolan jag gick på lede till våld och hot mot lärare, en kille tog till våld mot sin tjej ( Kompis till mig och mina polare) som sedan pga de försökte få tag på han och skulle jaga honom genom helvete och tillbaka. Lärare la sig i och fick tag på killen dock innan oss… Killen hotade läraren och hotade att döda hans 2 barn som gick på skolan också. Killen blev avstängd, dock va han borta längre än han skulle för han väntade på att vi skulle sluta skolan då vi skulle börja gymnasiet de året. Efter de kom han tillbaka men då va vi borta. hur de löste sig efter de vet jag inte.
skolan man går på nu händer de dagligen saker på :P allt från hot till våld. som sagt, jag tycker att de tillhör skolans standard. hade tyckt att de skulle va konstigt om de inte förekom våld eller hot på en skola, visst låter de hemskt, men så är det.
www.blueberryhedgehogs.com
Sosso: Bra att det blir en anmälan. Hur har det varit nu efter det som hände?
ja du Mikaela, det låter verkligen hemskt. Hur har det kunnat bli så ute i våra skolor undrar man?! Kan det vara så att de vuxna i skolans värld inte vågar eller orkar. Jag vet att det finns många lärare som helt enkelt inte vågar agera.
Ja du Lena, det är en bra fråga, jag tror att det ligger mycket i att dom inte vågar agera, dels så brukar de som mobbar inte bara vara en till två personer, utan man pratar oftast om gäng som håller ihop hela tiden och som inte bara är kända på skolans områden för mobbning utan för att vara stökiga i övrigt och gör egentligen allt för att höras och synas.
Och när de kommer till större gäng så förekommer de ju hot mm och dessa ungdomar tar ingen skit utan anledning, dom skiter i om de är vuxna eller inte, dom visar ingen respekt för någon för dom vet att dom har allas respekt och behöver inte visa någon tillbaka.
Därför förekommer det mycket hot, och tyvärr i många fall våld, även om man kollar på mobbingen nu för tiden så blir den allt grovare än vad den kanske var för 10-15 år sedan.
Mycket prat å sånt bara, än så länge är det väl lungt.. Men läraren mår inte alls bra.
Nej det kan jag förstå. Det kanske blir en ögonöppnare för skolan detta
!
Vh LenaB

Det går ju inte att ursäkta vad eleverna gjort, men samtidigt.. de flesta lärarna är ju helt dumma i huvudet..

Dagens ungdomar har inte respekt för vuxna och tvärtom.
#22 det kan jag hålla med om, men man skall ändå inte dra alla över en kant, utan man kan säga att folk resonerar mer som " Behandla andra på de sättet du själv vill bli" om så säga, kommer inte på ordenarie "ordspråk" just nu:P men du förstår.
Jag tänker så, visar inte vuxna respekt till mig så är de deras problem, för då ger dom mig ingen anledning att visa de tillbaka, liksa så alla människor i världen oavsätt ålder.
När jag gick i femman hade vi en lärare som svärde åt oss och kallade oss Skitungar, jävlar fittor och liknande…
Och då blev såklart mina kompisar förbannade, och hotade med att slå vår lärare bla…
Men som tur fick jag vett åt mig att gå och ta ett snack med rektorn…
Och klasskompisarna hade inte vett att vara tysta, dom berättade vid nästa lektion att jag pratat med rektorn… Jag fick en hård örfil och massa elaka saker mot mig av den läraren…
Och ett sånt sår läker aldrig kan jag säga…. :/
#24.
Nej det kan jag tänka mig att en sådan sak inte försvinner utan stannar kvar och poppar upp emellanåt.
Tänk så vanligt det var för med örfilar och aga i skolan! Usch, hemskt.