Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettbokstavsbarn-som-är-utsatta-i-skolan
Läst 3832 ggr
Mirjami-78
0

Nu ska min son utredas

Min son har ett medfödd stelhet i lederna/musklaturen. Han har svårt att röra sig och är stelare än andra barn osv. Ja han blev väldigt mobbad för detta hela.

Sedan hade han även inlärning svårigheter. Han glömmer av saker. Ja som tex. kan jag säga till han lägg nu din mattebok i väskan och efter att jag har sagt det så har han redan glömt av det. Man får alltid påminna han om saker hela tiden. Sedan är det väldigt svårt att få han att göra vissa saker som tex. läxor. Då måste jag sitta med han hela tiden och se till att han verkligen gör det han ska göra och inget annat. Ibland kan det räcka att lillebror kommer in i köket och säger något så kan han inte fortsätta med det han gjorde.

En annan sak är att han har sina speciella intressen som tex. bilar. Han kan hur mycket som helst om dem och det ska alltid handla just om bilar. Spel, på datan, filmer osv.

Sedan kan man inte berätta saker för han för tidigt. Då blir det bara tjat. Då ska det hända just nu och inte imorgon osv. Tidsuppfatning har han även svårt med. Han kan inte klockan. Jag får säga siffror för han för att han ska veta vilken tid han ska tex. gå till skolbussen. Sedan har han väldigt svårt att ibland kunna ändra på saker. Man ska göra dem i vis ordning. Har svårt att läsa av singnaler.

Ibland när lillebror sover så går han och väcker han. Ja jag bara skulle får jag ofta svar när jag säger att du vet att du FÅR INTE väcka han. Ibland är det som han inte kan se att göra jag det där så händer det här.

Men nu ska man utreda han om han kan han ADD, ADHD eller AS. Jag tycker att mycket tyder på det att han kan vara någon form ut av "bokstavsbarn" men samtidigt kan det finnas andra förklaringar till det med då han har detta stela osv. Men oavsett vad så kommer det bli skönt att veta.

Har du ett bokstavsbarn?? och känner du igen detta som jag skriver? Vad bör man tänka på inför en utredning?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Denna kommentar har tagits bort.
[LenaB]
0

Hej. Vad bra att ni får en utredning gjord. På det du beskriver så låter det som det är befogat. Jag har själv två barn som har ADHD och de har gjort utredningar båda två.

Jag vet inte vad du ska tänka på direkt så…men viktigt är att du tänker till ordentligt när du fyller i formulären du får. De kan vara lite knepiga så man får ta det i lugn och ro.

Mirjami-78
0

#1 Ja jag har två formulären redan som jag fick sitta och fylla i.

En gällande ADD och en ang. AS Han fick höga påäng på båda, men jag gick igenom båda formulären två gånger för att verkligen få det hela rätt.

[LenaB]
0

Ja, det är en hel del att kryssa i och tänka igenom. Man får nästan ta lite hjälp av andra som han har tät kontakt med också för vissa saker kanske man inte tänker på direkt så…. Jag satt med mina barns pappa och fyllde i och det var bra tyckte vi.

Lole
0

Detta kanske är lite OT, men ni behöver inte svara ;)

Hur fungerar en utredning av sådant, och hur långt tid tar det att få svar?

[LenaB]
0

Det kan se olika ut beroende på vad som ska utredas. Men man får komma på besök till tex psykolog och läkare. Blir det en utredning så får man som förälder och skolpersonal göra en beskrivning över hur problemen ser ut.

Man får också fylla i div skattningsformulär och så har man en del besök med en del tester på tex BUP eller var man nu gör utredningen.

Det kan ta flera veckor eller månader att få reda på om en diagnos föreligger.

OBS! Det finns mycket info om detta på www.bokstavsfolk.ifokus.se .

elinn
0

Jag hoppas det går bra för er med utredningen och att de kommer fram till vad det är så han kan få rätt hjälp i skolan och i vardagslivet.

Mirjami-78
0

Ja utredningen är igång och man har konstaterad att han har koncentrations svårigheter. Ingen nyhet för mig som mamma då detta har alltid funnits hos han. Han försvan nästan in i sin "lilla" egna värld när det blev för myckte krävande för han under testet. Nu är det många tester kvar innan man är klar.

[LenaB]
0

Tack för uppdateringen Pia99. Skönt att det är igång nu i alla fall. Lycka till !

Mirjami-78
0

Tack!! Det är ju alltid svårast att få igång en utredning men sedan när man får det så är nästan halva jobbet gjort.Glad

[LenaB]
0

Ja, Pia99 det är riktigt. Hur har han det i skolan nu?

Mirjami-78
0

Han har det bättre i skolan nu. Visst händer det saker men inte så mycket som tidigare då eleven som var mest på han inte går kvar där på min sons skola.

Men jag tror mycket kommer att lösas nu. Fick ju alltid höra från skolans rektorn vad inte min son kunde och hur han var, ja detta med social kontakt osv, men nu hoppas jag att jag ska få svart på vitt och kunna lägga fram det till henne, så kanske hon blir tvungen att inse att hon borde ha hjälpt till mera än vad hon har gjort.