Mobbing iFokus

Mobbing

Etiketttips-och-råd
Läst 2753 ggr
Rafflan
0

Finns det nåt vi kan göra?

Min kompis har vart mobbad nästan hela skol gången, han har även byt skola. Mobbningen under skoltid är ganska okey, ganska lungt, men på fritiden, han vågar knappt gå ut för han vet inte vad dem ska göra om han stötter på dem.

Idag stöttethan på dem när han hade hunden, dem skreck och höll på och han var tacksam att han hade hunden för annars trodde han dem hade gjort nåt värre.

Jag lyckas inte få ur honom exakt vad dem gör, men dem "knäcker hans psyke" som han kallar det, har förekommit sparkar, slag men mest skricker dem saker efter honom.

Han har anmält utan effekt tyvärr då dem inte har "bevis"

Några tips hur jag kan hjälpa honom?

Smaragda
0

Jag har ett tips.

Det är dags för honom att skaffa bevisunderlag till en anmälan.

Det kan man göra med hjälp av sin mobiltelefon.

Han ska sätta telefonen på inspelning och fånga upp vad dem säger.

Är han riktigt modig ska han filma dem.

Blir dem närgångna ska han omgående slå numret till polisen och låta dem ta del av det som sker.

Det är viktigt också att han förstår att felet inte ligger hos honom utan hos de människor som tycker sig ha behovet av att skända och förtycka sin omgivning.

Tangotime
0

Hur gammal är han? För om man inte är så gammal kanske man inte vågar ringa till polisen själv. Hur är hans relation med föräldrarna?

Om dom ger sig på honom fysiskt måste han anmäla. Men om dom bara skriker efter honom är det svårt att få ett stopp på det. Samtidigt skulle det ju vara bra om dom aldrig gick längre än till att skrika. Då får han försöka få hjälp med att bearbeta detta och stå upp för sig själv.

Jag vet att det inte är han som ska ändra på sig! Men i vissa fall är det enda lösningen. Jag menar inte att han ska förändra sin personlighet så sätt. Men om han lär sig tänka och förstå att dom som mobbar honom inte gör det för att det är fel på honom utan att det är dom som mobbar som har problem kan det hela vara lite lättare att hantera. Men som sagt, ger dom sig på honom fysiskt ska han anmäla och inte ge sig!

Men se till att han får hjälp med det psykiska, för sånt här sätter sina spår i många många år och det kan vara till stor hjälp om man får hjälp tidigt!

Rafflan
0

#1 det där med mobilen var en bra idee, ska tipsa hnomo om det :)

#2 han är 17, han har pratar med sina föräldrar och t.o.m byt skola pga det, men nu tar dem honom på fritiden istället…

Jag tror grejen är den att dem bara är allmänt elaka, inga slag eller så. Dock har jag för mig dem slog honom förut.

Ska fråga honom nästa gång vi pratar om han pratar med någon om vad dem gör (tex kurator) så han har någon att prata dem.

Han verkar tyvärr vara "tönt"-stämplad i nästan hela stan, har inga kompisar typ å ingen som vill vara med honom, det som verkar ta hårdast på honom :/

Smaragda
0

Mobilen är bra till mycket =)

1 år kvar till myndighetsdagen.

Det kanske vore en bra idé för honom att tänka över ifall han skulle byta stad då och göra en omstart i sitt liv.

Det är inte fegt eller att fly undan utan att måna om sig själv.

Rykten och skitsnack lever för evigt i människors sinnen speciellt på mindre orter. Lätt att bli brännmärkt på såna platser och för evigt stämplad som "tönten" och den som det är fel på.

Lycka till med allt och värt att minnas under tuffa tider- alla människor är inte sviniga mot varandra.

Rafflan
0

#4 ja jag tycker han ska börja högskola på annan ort.

Han har iaf en grej han gillar, en lajv föreingn han är med i, dem träffas några få gånger/år och där trivs han verkligen och mår bra å kan vara sig själv, så det är ju skönt att han det iaf, för där är han ju som alla anda och han är omtyckt, så då borde han ju förstå att det inte är han det är fel på ;)

Smaragda
0

vet ju själv hur det är att bli utsatt för småsinthet ifrån andra.

beroende på hur man är som person så tar man åt sig i varierande grader. jag själv tog allt mycket personligt och tyckte att grund felet låg hos mig, jag var något fel på.

nu är jag lite vettigare i skallen ialla fall och har fått perspektiv, men det tog sin tid.

lajv är skitskul och rätt bra för självkänslan osså.

ialla fall…

ska väl sätt punkt nu. vill ju inte vara den enda som skriver i tråden =)