Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettoff-topic
Läst 3417 ggr
LillaBenice
0

Får man anmäla?

I måndags satt jag och någa fler i ett möte om i nte vet vad det handla om kan ni kolla in inlegget"Hon har knäckt mig" och då sa Hs mamma "Jag ska dokumentera varända liten jävla dag och kommer dt något mer så skickar jag in papprerna till polisen!"

Jag vart rädd och känner mig hotad jag är liv rärädd för henne!och så ska det ju inte vara!

Vet lixom inte vad jag ska göra kan man anmäla något sådant som detta..just ja när en av föreldarnara frågade vad H hade gjort då?och det visste hon inte ens medaans hon har suttit och dukomentera varenda dag för mig H T och A!

LillaBenice
0

Ingen??

[Komar]
0

Jag fattar inte riktigt vad det handlar om. Varför tror DEN DÄR TJEJEN att du har mobbat henne?

LillaBenice
0

Asså enligt henne mobbar vi henne medans det är jag och min vän som är utsatta för nätmobbning…men hennes mamma hotar med att anmäla om vi gör någe mer tex ignorerar henne…

[Komar]
0

Jag tycker det verkar lite som det är båda gör fel, både ni o dom. Någon måste va den starka o börja göra det stora. va empatisk. Jag tycker inte du ska anmäla dom. Men gör som du vill. Jag tror absolut attdet GÅR att anmäla dom.

[Komar]
0

Försök att få den där tjejjen  att förstå att du inte menar not illa istället tycker jag .

LillaBenice
0

Om jag säger så här.Det går inte.jag har försökt men då smsar hon sin mamma,och så "mobbar vi henne" :S

[Komar]
0

HUR gör du detdå?

LillaBenice
0

Ja du…det är olika,väldigt olika många sätt,jag har sagt det m.m men jag skiter i det nu är hon med oss tänker jag inte vara där..dom får gnälla;/ för dom sa att om vi inte ville vara vän med H så behövde vi inte et och då sa vi att vi inte ville det och då sa hennes mamma vad bra då respekterar vi det..och H ska inte holja efterer..

men vad hände hon är som ett plåster iaf:S ;/

Bunn
0

Man kan inte älska allt och alla, så är det.. men för den sakens skull behöver man inte vara taskig mot någon annan och vad som är "taskigt" är väldigt individuellt.

Ett ex. Anna, Stina och Pelle går på H&M och Stina tar en tröja och visar den för Pelle. Pelle tittar noga på tröjan och säger, efter noggrant övervägande "jag tycker du ska kolla om hittar något annat istället".
Stina tycker det var taskigt sagt, hon blir ledsen och börjar gråta.
Pella hittar en, i hans ögon, jättesnygg keps som han visar Anna, men Anna tycker inte Pelle passar i den och säger "Pelle, du ser fördjävlig ut i den där".
Pelle tittar sig i spegeln och konstaterar det Anna just har sagt: Han ser inte klok ut i kepsen. Pelle blir glad för Annas ärliga komentar lägger han tillbaka kepsen på hyllan.

[Komar]
0

Ja, därför måste man kunna "anpassa sig" till varge enskild individ. Alla är inte lika. Det finns inget sätt som är absolut rätt för alla o i alla situationer. Det är lätt att göra fel o lätt att göra sig missförstådd. Jag tror ingen kommer undan det.  Men man lär sig ju mer o mer vad olika personer gillar /orkar med, och hur det kan tolkas av olika.  Det absolut värsta man kan göra tror jag är att man bestämmer sig för att det är "den andra personen" som är knäpp o gör fel/ tänker fel o är fjantig. Då gör man det bara värre.    

tex om man tar exemplet med pelle o stina o anna…  så kanske anna o pelle tycker att stina är knäpp o dom börjar påpeka detta o hånle mot henne o viska eller liknende, kanske sluta va med henne.  då kommer stina såklart att bli ännumer ledsen och förmodligen känna sig kränkt.  Man rår inte för hur man spontant reagerar på saker.  men sälvklart samma sak för stina. (om vi säger att hon känner sig nu mobbad av dom andra o tänker anmäla dom.)      Man ska istället satsa på FÖRSTÅELSE & Empati. Det tror jag blir bra för alla. Ger man förståelse så kan man nog lättere få det tillbaks.

LillaBenice
0

Ja men grejjen r den att vi har försökt men efter detta möte vill jag inte ens föröka mer jag är totalt livrädd för denna Hs mamma och alla läsrare säger hela tiden ja men ni måste juh tänka på hur H mår,hon mår faktist jätte dåligt.jag säger alltid då,Men vafan tror ni inte vi gör då jag går förfan runt hela dagarna och är livrädd oroar mig och tänker när kommer det hamna ett bev i brevlådan eller när kommer polisen till skolan och hämtar oss och likanade hur fan tror du inte vi mår då,vi har det inte heller lätt,oekj jag kan erkänna att vi kanske gjort något fel men att man smsar sin mamma på direkten och sen inte säger vad on gjorde fel,utan nej dom gjorde det pch det,..

som på mötet tex så var det juh en mamma som fråga hs mamma vad H har gjort då,till svar fick vi,det vet inte jag.Hur lågt är inte det att inte ta redan på vad H har gjort? vafan jag grinar varje kväll,skriker på mamma att jag inte vill till skolan längre jag försöker hänga med iskolan men jag lyckas inte pga allt!det är så fegt av dom att säga att dom ska anmäla,Att dra upp grejjer om hände i 5an och visa grejjer från 7an som redan är lösta,så sitter hon där och säger att hon har kontaktat T och As mammor pga detta men hon hade kontaktat mamma? hur konstigt är inte det! jag orkar fan inte längre var man en söker hjälp så står lla på Hs sida eftersom det är jag och T som klassas som mobbare ÖVERALLT!

LillaBenice
0

Men hon hade inte kontaktat mamma ska det vara

[Komar]
0

Jag tror dig. Jag förstår att det är jobbigt. Och jag tycker att dom gör fel. Det är bara att du står på dig (vänligt men bestämt) att du menar inget illa. Ja alltså FÖRSÖKA  iallafall. Det är nog inte så lätt.

Bunn
0

Jag menade ine att någon gör rätt eller fel. Jag tror dig om du tycker det är jobbigt, men det jag ville ha sagt i mitt föregående inlägg är att alla är olika.
Att den berörda personens mamma reagerar som hon gör är heller inget konstigt (tycker jag). Skulle mitt barn komma hem och gråta och säga att hon/han känner sig mobbad/utanför skulle inte jag heller bli så glad. Jag har inte läst någon annan tråd än denna, så jag vet i och för sig inte bakgrunden/orsaken, ej heller vad som egentligen har hänt mellan er, så visst kan det hända att det gått till överdrift… vad vet jag.
I vilket fall som helst så tycker jag att detta är ett stort problem för ALLA inblandade och borde därför lösas snarast!
Prata med lärare/skolsyster/rektor…